Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Moms vid försäljning i annat EU-land

Hej,

Jag och mina kollegor var i Holland nyligen där vi sålde våra produkter på plats i landet. I och med detta ska vi betala Holländsk moms på försäljningen.

Vi är momsregistrerade i Holland och den praktiska frågan nu är hur jag bokför detta i eEkonomi. Sätter jag upp ett eget separat momskonto för just det som såldes i Holland?

Tack på förhand,

//Max
1 SVAR 1
Theodor Ahlström
ANSTÄLLD

Hej Max,


Jag har sökt runt lite och hittade på skatteverkets sida gällande att Sälja varor till andra EU-länder, att när ni säljer varor till en köpare i ett annat EU-land är huvudregel att du ska ta ut moms på försäljningen. Det finns dock tillfällen där man säljer varorna utan moms, som går att läsa mer om på deras sida.


Om du inte redan har gjort det så får du gärna kika med Skatteverket för att se vad de säger i denna frågan, och du får i så fall även gärna dela med dig av svaret här i tråden. Om det är någon annan användare på forumet som har kunskap eller erfarenhet gällande EU-moms får ni gärna lägga en kommentar.


Om det är så att du redan vet att det ska deklareras i Holland och att det är Holländsk moms på försäljningen så tycker jag att ett eget separat momskonto för detta låter som ett bra tillvägagångssätt för att skilja på svensk och holländsk moms. Kolla även över om du ska ha momskod på bokföringskontot och i så fall vilken momskod, utifrån var på momsrapporten det ska påverka.


Själva bokföringen av försäljningen tänker jag att du antingen gör direkt mot Kassa- och bankhändelser på det konto som pengarna kom in på, som en Övrig insättning - Egen kontering så att du själv kan välja vilket försäljnings- och momskonto som ska påverkas. Det går även bra att göra det genom en Bokföring - Verifikationer - Ny verifikation.


Ha en fin dag!
/Theodor