Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

OrtoMill
MEDLEM

Moms

Jag har skapat momsredovisning i Visma Smart

 

Nu har jag en händelse i "bank och kassahändelser" under mitt företagskonto som är överföringen av momsen. Hur bokför jag denna?


När jag klickar på Konto och sen väljer skattekonto, i bank och kassahändelser, så finns det ingenting. stämmer detta?

 

tack så mkt

9 SVAR 9
Joachim E
MODERATOR

Hej

För att det skall finnas något under skattekontot så kräver det att du även har läst in händelserna från skattekontot via en SKV-fil. Så om detta inte är gjort så bör du göra det först.

/Joachim

OrtoMill
MEDLEM

Hej!

 

Hur bokför jag momsen?

 

tack

 

mvh

Hej

Du skall göra på exakt samma sätt som med personalskatten och arbetsgivaravgiften om det är från företagskontot och inbetalningen du menar.
Så se svaret gällande detta jag skcikade tidigare idag.

/Joachim

OrtoMill
MEDLEM

Hej!

 

Jag gjorde detta,

 

 

jag överförde SKv filen och gjorde som på bilden, men nu finns det flera positiva insättningar från skatteverket som jag behöver matcha. Hur gör man för dessa? Jag antar att det är insättningarna från SKV filen

 

Har bifogat ett exempel,

 

dddddldl.png

Hej

Har du någon betalning från företagskontot som stämmer med den betalningen?
Om inte hur har den händelsen tidigare bokförts?

/Joachim

Hej!

 

Jag hade betalningar som matchade tex i detta fall så fanns det en betalning på -23762 vilket jag bokförde enligt ditt tidigare svar. Har bifogat bilden

 

men nu har jag svar alla insättningar till Skatteverket som är positiva dvs i detta fall +23762. Som jag inte vet hur jag ska bokföra, 

 

tack för hjälpen 

IMG_9692.png

Hej

Den positiva händelsen borde ha försvunnit när du matchade det inbetalda beloppet från förertagskontot. 

Den negativa posten på företagskontot är samma post som den positiva på skattekontot. Därav att man gör matchningen av det beloppet.

Det du borde ha kvar på skattekontot är negativa poster där momsen har dragits från skattekontot.

/Joachim

Men nu verkar det inte försvunnit så ska jag bara ta bort dom positiva insättningarna?

 

eller hur ska jag göra?

 

Mvh 

Innan du tar bort dem skulle jag vilja veta hur själva matchningarna har bokförts. 

Se konteringarna ut på detta sätt

1930 Kredit 23 672
1630 Debet 23 672

Kontrollera också att saldot på både 1930 och 1630 stämmer med vad saldot på banken och på skattekontot är

/Joachim

/Joachim