Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Momsavdrag från vägsamfällighet

Jag är medlem i en vägsamfällighet som inte är momsredovisningsskyldig. Medlemmar som har näringsverksamhet får dra av sin andel av samfällighetens moms i sin momsdeklaration. Avdraget motsvaras inte av någon transaktion hos mig utan bara av momsavdraget. Hur bokför jag det i Visma eEkonomi?

3 SVAR 3
LW -60
UTFORSKARE

Skickar du ut fakturor på kostnaden för vägsamfällighet där momsen är specificerad? Om momsen är specificerad, borde de kunna dra momsen. Är det så att inte momsen är specificerad, kan de inte dra någon moms. Du ska inte behöva göra något med din bokföring som jag ser det. Det handlar ju om momsen de lägger in i sin bokföring.

 

Mvh Lena

Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag uttryckte mig otydligt i mitt första inlägg.

Vägsamfälligheten  skickar ut ett momsintyg till de medlemmar som har näringsverksamhet. I momsintyget redovisas vägsamfällighetens ingående moms för året. Denna moms fördelas på medlemmarna efter deras andelstal i samfälligheten. Har samfälligheten 50 000 kr i ingående och avdragsgill moms och en medlem ett andelstal på 20% så får denne medlem göra ett momsavdrag i sin bokföring på 10 000 kr. Avdraget motsvaras inte av någon transaktion i bokföringen. Hur skall medlemmen bokföra momsavdraget så att momsredovisningen blir rätt?

Det här är en speciallagstiftning för enskilda vägar och motivet är att näringsidkaren skall få göra momsavdrag som om hans vägdel var hans enskilda väg.

Då förstår jag!

 

Jag tycker att det bästa är att du går till Skatteverkets hemsida eller att du ringer dem på 0771-567 567 för att få information från "hästens mun". Man vet aldrig. Rätt som det är har förutsättningar förändrats.

 

Mvh Lena