Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Momsen för juli (ute i sen tid....)

Helt ny på detta - första gången momsdeklaration ska in imorgon (såklart kunde jag varit ute i god tid...) .

 

Vi har kontantmetoden, och sysslar med försäljning av varor och tjänster i verkstad/butik. Får dagligen in kontanter, kortbetalningar och fakturerar kunder. 

 

Vi hade vår allra första inbetalning (med kort) den 31 juli 2022, och fick ju ur vårt kassasystem ett kassaslut med uppgifterna att vi sålt för 800kr (inkl. moms), och momsen på detta är 160kr. 

Jag sökte sedan runt i forumet här och hittar hur jag kan lägga in en mall (eget bokföringsförslag) för egen kontering för dagskassa:

1910 Kassa (debet)

1580 Fordringar för kontokort och kuponger (debet)

1510 Kundfordringar (debet)

3051 Försäljning varor 25% sv (kredit)

3041 Försäljning tjänster 25% sv (kredit)

 

Har sedan dess lagt in uppgifterna jag fått ut ur kassan vid dagsavlut enligt dessa, och trott att det är rätt. Nu när jag då ska skicka in vår första momsredovisning, så kommer det upp "A - Momspliktig försäljning som ej ingår i annan ruta: 640kr" och "G - Moms att betala eller få tillbaka: 160kr" - men jag trodde ju i min enfald att detta inte skulle komma förrän på augusti månads momsredovisning, eftersom jag ju inte fått in pengarna på kontot förrän den 1 augusti 2022. 

 

Någonstans har det ju blivit fel - men jag blir osäker på om det är hur jag lagt in mina dagsavslut (vilket jag tror tyvärr.....), eller om momsen ska redovisas den 31 juli i detta fallet, eftersom kunden faktiskt betalade med sitt kort den dagen?

 

Supertacksam för snabbt svar av någon kunnig, annars får jag försöka få tag i Skatteverket imorgon...

1 SVAR 1
Tinne Lestrin
MODERATOR

Hej FutureMechanic och tack för din fråga!

 

För den här situationen så är min rekommendation att du tar kontakt med Skatteverket för att få mer information om hur du bör tänka kring tidpunkten när din moms ska redovisas, så att det blir rätt och riktigt i din momsredovisning.

 

Önskar dig en fortsatt fin måndag!

/Tinne