Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Momsfordran

Hej, 

ny i programmet sen 2020. Anlitade tidigare en redovisningsbyrå. 2019 lämnade vi in en momsdeklaration till skatteverket där de ville ha kompletterande uppgifter. 2019 bokförde redovisningsbyrån först momsen men bokade sen bort den då utbetalning uteblev. 2020 fick vi beslut från skatteverket och hela den begärda ingående momsen betalades ut. Det finns ingen momsdeklaration att matcha mot inte heller finns summan med på kontot för momsfordran 1650. Vi har bokfört K 2650 och D 1630. Rätt eller fel ? Utgående saldo är minus på konto 2650 per 31/12. Hur gör vi nu vid bokslutet ( aktiebolag ) ?

 

Ännu en fråga

 

Redovisningsbyrån har inte bokfört leverantörsskulderna för dec. 2019. Det finns en summa på konto 2990 som något avrundat motsvarar den summan .

Vi har naturligtvis betalt skulderna men då de inte är inlagda i programmet hur ska vi bokföra det överskott som finns på företagskontot motsvarande summan av obetalda lev.fakturor per 31/12 2019.

3 SVAR 3
AnnicaL
CHAMPION

Hej

Du behöver leta fram hur byrån bokade bort momsen och vända den verifikationen. Är du säker på att fordran inte ligger på 1630 i väntan på beslut? Eller stämmer 1630 med skatteverkets saldo? 2650 ska ju inte ha minussaldo om ni inte hade en momsskuld per 31.12 2020. 

När det gäller leverantörsskulderna och banksaldot: beloppet på konto 2990 säger du stämmer ungefär med de obokade fakturorna. Har du fått bokslutsbilagor från byrån som visar vad saldot består av? Annars ser du det i huvudboken. Om du kan bekräfta vad som bokförts på kontot vänder du den bokningen under 2020 och så bokför du leverantörsfakturorna korrekt med ev moms och bokar dem mot bankkontot så att saldot på det kontot kommer att stämma. Du kan göra detta som manuella verifikationer. 

 

Lycka till! 

 

 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för svar,

1630 stämmer med SKV saldot. Hur kommer vi vidare?

Om du vill kan jag kika på detta mer i detalj, maila mig i så fall på ekeskogkonsult@gmail.com