Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Momskod för 0% moms - eEkonomi

Hej, vi gör inköp från svenska bolag och exporterar hela kvantiteten och får därmed erhålla momsfria fakturor (och vi säljer utanför EU med 0%).

Jag har gjort samma klassiska fel som många andra, använd momskod 48 (0%) och trott att 0% innebär 0% moms. men det verkar vara ett gammalt fel som ännu inte är åtgärdat.
Hursomhelst, vilken momskod bör jag använda mig av för konto 4000 (inköp) där fakturorna är momsfria? 
Kanske ?
6 SVAR 6
Jonima
MEDLEM

Om EU import av vara så konto 4056 vilken torde peka på rätt momskod 40 men med egen beräkning om 25% på konto 2645 och 2615 eller är det av vara motsvarande konto 4058? Försäljningen torde då också gå mot annat konto (styrs ju av ditt kundupplägg)

Hmm. Ber om ursäkt om det här inte svarar på din fråga men jag blir lite fundersam på att ert bolag får momsfria inköp för att ni exporterar varorna om ni är ett svensk företag. Om man säljer till en utländsk köpare som exporterar varan så är det momsfritt men jag blir lite fundersam på hur det är om köparen är ett svenskt företag som sedan exporterar och om det då påverkar min försäljning.
Jag läste lite här och får inte riktigt till det som du beskriver det: https://www.esv.se/publicerat/momshandledning/3-omvand-skattskyldighet/3-1-handel-med-utlandet/3-1-3...
Men jag lär mig nya saker hela tiden, även efter 30 år i branschen så är vissa saker nya...
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej
Skatteverket samt revisor har godkänt upplägget (vet även andra varumärken som gör detta).

Dvs, svenskt AB köper av annat svenskt AB, ex 100pcs. 
Samtliga 100pcs säljs till Asien (export) och moms är då en icke-fråga.
Skatteverket kan ibland fråga om Tulldeklaration som underlag för att de båda svenska aktiebolagen ska få sälja/köpa med 0% moms.

Frågan är nu vilken momskod som ska användas för oss för detta svenska momsfria inköp? eller ska ingen momskod användas allt?

Hmm. Intressant...Momsen är aldrig en icke-fråga för Skatteverket men jag förstår hur du tänker.
Först så var jag inne på rad 37, mellanmans inköp av varor i trepartshandel men det gäller, så vitt jag har hittat, bara inom EU. Så jag tror inte att någon momskod är aktuell när det gäller era inköp, däremot försäljningen blir då rad 36.

Men jag hittade iaf detta som visar att ni har rätt om varorna går direkt på export via säljarens eller er speditör... Lycka till!   
https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2019.7/329353.html#h-Exempel-2-flera-transpo...
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Johan!

Tänkte bara flika in med information om hur eEkonomi fungerar, eller hur momskod 48 fungerar över lag. Momskod 48 hänvisar till alla inköp i Sverige - oavsett momssats. Därav heter den 0%, kanske lite dumt men för att inte riskera att man bara lägger till exempel 25% i den rutan heter den så. Det är en samlingsruta för alla inköp i Sverige. All ingående moms att dra av 🙂 
Bokföring i Sverige ser ut som så att man specificerar sin försäljning på olika försäljningskonton men även olika momskonton medans inköpen inom Sverige på ett och samma konto - 2641. Detta konto har momskod 48. 

Om du ska göra momsfria inköp har du ingen momskod, så ingen momskod på 4000. Normalt sett har inga inköpskonton som gäller inköp av varor i Sverige momskoder (om det inte handlar om omvänd skattskyldighet men det är en helt annan femma). Det redovisas istället enligt ovan på själva momskontot.
Exempel på en kontering med inköp av varor från Sverige skulle kunna se ut såhär:
1930 Kredit 1000
2641 Debet 200 - momskod 48 här, inte något annat ställe
4000 Debet 800

Om det är momsfritt kan det se ut såhär istället:
1930 Kredit 1000
4000 Debet 1000 - inga momskoder någonstans.

Just delen om ni ska eller inte ska redovisa moms på inköpen i denna tråden tänker jag inte ge mig in i - det går utanför min kunskap och känns säkert att du fått bekräftelse från Skatteverket 🙂

Ha det gott!

/Sofia 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack Sofia, jag förstår.