Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Momskoder - eEkonomi

Hej!
Var hittar jag hur de olika momskoderna är styrda i kontoplanen? Jag förstår inte vad jag ska välja, hur jag ska tänka när jag fyller i koderna. Till exempel för konto 1930 här nedan.
8 SVAR 8
Fd medlem
Inte tillämpbar

1930 ska du inte ha någon momskod på. Titta i kontoplanen hur det ser ut där med momskoder. Det är egentligen bara försäljnings och inköpskonton som du har momskod på. De första siffrorna i momskoden 05-62 styr i vilken ruta de ska hamna i momsdeklarationen. på ett 60-konto har du ingen momskod alls utan du bokför momsen på 2641. Först bokför du momsen på 2641 resp. det konto du använder för utgående moms, kundfakturor, när du sedan gör momsdeklarationen för perioden kommer det ut ett bokföringsunderlag där du bokar om från ut- resp ingående moms till ett konto för momsfordra eller momsskuld. 48, som du använt här är ingående moms att dra av men det använder du bara vid momsperiodens slut.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag tackar och bockar för det förträffliga svar!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej
Jag har alltid använt konto 2641  med momskod 48 när jag köpt kamerautrustning och bokfört dessa.

Nu när jag för första gången valde konto "3041 - Försäljning av tjänst 25% sv" så blev raden under automatiskt 2611 med momskoden 10.
Ska jag ändra tillbaka och köra allt på 2641 med momskod 48 även om det är en tjänst jag köpte? Eller när det är en tjänst jag köpt så ska det alltid vara 2611 med momskod 10? 

Mvh
Thomas51
CHAMPION

Vid inköp använder du konto 2641 med kod 48.
Vid försäljning konto 2611 med kod 10.

Och dessutom så är ju  försäljningskontona i 30xx-gruppen medans kostnader är 40xx-69xx grupperna. Viktigt att skilja på inköp och försäljning, annars blir allting tokigt. Lycka till!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ah, så om jag tar 6550 Konsultarvoden så går det bra med 2641?

Om du betalar konsultarvoden så är det så du skall göra. Säljer du konsultartjänster så blir det 3041 och 2611... Väldigt viktigt att ha koll på skillnaderna mellan konton och uppbyggnaden av både kontoplan och resultat-balansräkning. Anar att du inte har någon ekonomisk bakgrund så jag rekommenderar att du läser lite om det. BL (BjörnLunden) har väldigt bra böcker i ämnet och dom är skriven så att "vanligt folk" förstår. Eller också anlitar du en redovisningsbyrå (vilket jag då egentligen rekommenderar i första hand) som tar ansvar för arbetet och , förhoppningsvis, kan sitt jobb. Lycka till!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för tipset!