Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Momsrapport

Hej 

Jag behöver lite hjälp. 

Vi har påbörjat att bygga ett enbostadshus som ska säljas vid färdigställande.

Det är ju ej moms på försäljning av privatbostad 

Vi använder oss av en underentreprenör som ska utföra arbetet, han skickar fakturor med omvänd moms. 

Hur gör jag vid registrering av den fakturan ? Hittills så har jag bokat hans fakturor som omvänd moms faktura fast jag har lagt den ingående momsen som en kostnad istället. 

 

Hittills så har jag bokat så här 

2440                                                            50 000
2617                                                            12 500
1181               62 500

Detta inser jag nu att detta blir ju helt fel i momsrapporten, hur går jag tillväga ??? 

4 SVAR 4
CarinaEsp
CHAMPION

Hej,

 

Du har tänkt helt rätt, men du behöver lägga till konton så att systemet förstår att du har inköp med omvänd skattskyldighet.

Konteringen du angivit är rätt, men lägg till fakturabeloppet (50 000 kr) i debet på 4425, eller det konto du använder om du har ett annat. 

Skapa ett nytt konto 4429, korrektivkonto omvänd skattskyldighet. Där krediterar du samma belopp.

Konto 4429 ska inte ha någon momskod.

 

På samma sätt måste du göra om ni köper in tjänster som är klassade som byggtjänster, men inte avser något som ni säljer vidare. T ex om ni köper in en rörmokartjänst eller liknande för något i era egna lokaler. I det fallet rör det ju sig om en lokalkostnad och inte ett inköp i kontoklass 4.

 

//Carina

 

//Carina

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack snälla Carina för ditt svar

 

Men då måste jag ställa en följdfråga, ska jag bara använda 4425 samt 4429, inget av kontona som är kopplade till 4425 ? 

Hej,

 

Den kontering som du hade gjort var korrekt, men du måste lägga till 4425 debet och 4429 kredit för att få rätt på momsrapporten.

 

//Carina

Fd medlem
Inte tillämpbar

Stort stort tack för hjälpen !!!! Nu slipper jag ha ont i magen för att det var ngt fel!!!