Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Momsrättelse

Hej!

Jag har nu vid bokslutsarbetet hittat en leverantörsfaktura som är bokförd fel under maj-dec 2019.

Jag har ändrat alla verifikat men har nu kört fast då jag inte riktigt vet hur jag ska göra med momsen som nu ligger på konto 2641.

Hur gör jag nya momsrapporter för att kunna göra momsrättelse till skatteverket?

Och ska konto 2641 omföras till 2650 så att det ligger där under bokslutet för att sedan bokas bort när man får det nya beslutet från skatteverket?

 

Vore väldigt tacksam på snabbt svar då detta hittades precis innan jag var klar och skulle skicka in deklarationen..

9 SVAR 9
CarinaEsp
CHAMPION

Jag hade bokat om det till 2650 manuellt och sedan bokat bort det när transaktionen sker på skattekontot.

När du gör en rättelse av skattedeklarationen så får du manuellt räkna fram ruta 48 för att få rätt belopp där. Du kan nog göra rättelsen på skattedeklarationen för december då det rör sig om en ingående moms. Utgående moms är viktigare att rätta i rätt period.

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för att ditt svar!

Menar du att jag ska göra en rättning av momsrapport i en klump på december i bokföringen eller menar du in till skatteverket?

Hej igen 🙂

 

Nu utgår jag ifrån hur jag själv skulle göra.

En omföring från 2641 till 2650 i bokföringen, dvs klumpa ihop beloppet som är kvar på 2641 och lägga över på 2650 så att 2641 får noll i UB. Detta blir en del av bokslutet och därmed en bokslutstransaktioner, ifall du nu skiljer på dessa med en egen verifikationsserie.

Själva rättelsen i skattedeklaration hade jag kört bara en rättelse och då lagt den på deklarationen för december.

Fd medlem
Inte tillämpbar

2641 är nu nollat och lagt på 2650 så det steget är klart 😊

Nu är det bara rättelse till Skatteverket och i bokföringen kvar.

Har för mig att jag läst på Skatteverket att rättelse måste göras i rätt månad eller gäller det bara utgående moms?

Jag har rättat varje verifikat i den månad den var bokförd.

Men sen behöver väl en ny momsrapport också göras i bokföringen så att det stämmer överens?

Har du koll på hur man gör det manuellt?

Det stämmer att man ska utgå ifrån att göra rättelsen i den perioden som det avser, men när det gäller ingående moms så är det pengar du har tillgodo från Skatteverket, det bör därför inte vara lika strängt som när det gäller utgående moms. Jag hade lagt allt på samma rättelse och då för enkelhetens skull den sista för för räkenskapsåret.

 

När det gäller rättelser så ska man egentligen inte gå in och rätta på verifikatet eftersom rättelsen ska göras när man upptäcker felet. En tidigare period som är avstämd och redovisad till Skatteverket ska låsas för vidare bokföring.

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för att du tar dig tid att svara!

Känner att övertydlighet är bäst nu för att det ska bli så rätt som möjligt. Ursäkta alla frågor.

 

Om man backar tillbaka och gör rättelsen från början så ska jag alltså:

• nu i juni göra en rättelse och då kreditera 2641 på den totala summan och vilket motkonto används då? 
blir det rätt om det läggs på ett kostnadskonto?

• sedan nolla ut 2641 till 2650

• Är detta en ny momsrapport eller ska man göra en manuellt från början med alla siffror för december?

• Momsrättelsen till Skatteverket görs sedan för varje månad som det är fel.

 

När det gäller ombokningen av momsen från 2641 till 2650 så bör du göra den som ett av de sista verifikaten på 2019 om det är därifrån felet härrör. Beloppet ska ligga på 2650 i IB på nya året (2020).

Det jag skrev om att rätta fel när man upptäcker dem tänkte jag gällde att du hade öppnat upp gamla verifikat och rättat i dessa (vet att det är enklast att göra så, men tyvärr inte god redovisningssed). Upptäcker man fel när man gör bokslutet så ändrar man dessa i själva bokslutsarbetet. 

 

Helt ok om du frågar igen. Det är alltid knepigt att förklara sådant som är självklart för en själv, men också utmanande 🙂 

Lycka till! 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Jag vill tacka dig för att du tog dig tid att svara och för hjälpen.

Nu är det rättat och förhoppningsvis på rätt sätt också 😊

 

Jag passar på att slänga in en ytterligare fråga. 

Under 2019 gjorde jag en korrigering av en verifikation (nollade ut den först gjorda verifikationen) och har nu fått en avvikelse i momsrapporten där det står avvikande datum.

Kan man ändra det någonstans? Det bokslutet är redan gjort. Eller gör man ett rättningsverifikat på något sätt nu?

Alt. kan man bortse från denna "varning"?

Är det bara datum som den varnar för? 

Är lämnade skattedeklaration avseende moms överensstämmande med bokföringen?

 

Om svaret är jag på båda borde du kunna bortse från varningen. Den borde försvinna när du låser året. MEN, jag har inte koll på det program som du använder så för säkerhets skull kan du slänga iväg en fråga till supporten i chatten.