Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Sofia_
UTFORSKARE

Momsredovisning: Fel belopp på verifikation

Hej,

Jag fick följande meddelande när jag skulle göra vår momsredovisning: "Vid kontroll av momsrapporten hittades avvikelser kopplade till 1 verifikation. Verifikationen behöver kontrolleras." 

 

Orsaken till felet är ett avvikande belopp. Jag har bokfört så här:

 

KontoDebetKredit
1931 (Banken)26492 
5300 (Energikostnader) 21194
2611 (Utgående moms 25%) 5298

 

Vad är det för fel? 

4 SVAR 4
Roffakab
CHAMPION

Hej

 

Grundfelet är att andra raden 5300 (Energikostnader) troligtvis saknar momskod (05) 25%. Sen ser det lite konstigt ut att använda detta konto i en försäljningsverifikation. Om det är en försäljning så skulle jag byta till konto 3041 som har rätt momskod från början.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

Sofia_
UTFORSKARE

Hej!

Tack för otroligt snabbt svar! Det låter som en logisk förklaring... En följdfråga: Vi har vidarefakturerat en faktura vi har fått till ett gemensamt bolag. Fakturan vi har fått har jag bokfört på konto 5300, därför tänkte jag att det var bra/logiskt att ha samma konto också på vidarefaktureringen, men det spelar kanske ingen roll? Har du någon erfarenhet?

Hej

 

Du tänker kanske logiskt men redovisningsmässigt fel.

 

Om fakturan är utställd på det gemensamma bolaget så ska den (som du gjort) redovisas som en kostnad. Men om du vidarefakturerar till ett annat bolag ska faktureringen redovisas som en intäkt, att kvitta en kostnad är inte tillåtet.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

Tack för förklaring! Då har jag ändrat på bokföringskontona, och lärt mig något nytt.