Hej,
Aktiebolag K2 bokslut jan -dec. Kontantmetod.
Det köptes under 2022 Manitu (900 000) samt Kranarm (18 000) sedan såldes under dec 2022 Manitu samt Kranarm. de bokades enligt nedan
Kranarm
Det som var missta under 2022 att boka av Kranarm tillsammans vid däljs av Manitu eftersom total säljsbeloppet var för båda Manitu samt Kranarm.
Hur korrigerar jag Kranarm samt släp under 2023? försäljning av Kranarm & släp var redan bokat med Manitu (total 900 000 kr).
Tack
Hej
Måste erkänna attt jag inte helt förstår frågan. Har du möjlighet att utveckla frågan och förtydliga vad exakt det är du skall rätta. Är det inventarievärdet på 1220 du vill ha bort?
Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim
Ja absolut.
två maskiner bokat direkt som inventarie (1220 och bankkontot) under 2022. sedan såldes båda under 2022 men jag bara en av maskinerna bokades bort som sålt under 2022 och den andra var missat så den finns kvar i BR under 2023.
Hur korrigerar jag detta under 2023? vilket verifikat ska jag använda för att inte påverka RR eftersom försäljning av maskinen bokades redan under 2022.
Måste jag också specificera detta på inkomstdeklarationen för 2023?
Hör gärna av dig om det är fortfarande otydligt 🙂
Hej
Det går inte att justera detta så det inte påverkar RR i 2023 eftersom försäljningen av inventarierna inte är rätt bokförda från början.
Inköpet på 850 000 är ju inte bokfört som en tillgång utan som en kostnad direkt.
Skulle råda dig att ta kontakt med en konsult/Revisor för hjälp med detta då det kan påverka ditt tidigare år 2022.
Joachim
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.