Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Momsredovisning av ersättning för såld solel

Hej

Jag har sedan i höstas haft solceller och har nu insett att pga av att jag har en enskild firma måste redovisa momsen på den sålda elen. Hur sjutton ska jag lösa detta? 95% av elen är ju privat så jag vill ju inte ta in det i företaget och skatta för intäkten. Hur löser jag momsredovisningen på enklast sätt? Finns det några kreativa lösningar på detta. Eller måste jag göra en manuell momsredovisning vid sidan om?

3 SVAR 3
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

Tack för din fråga. Här kan du läsa mer om detta på Skatteverket. Jag kan tyvärr inte hitta så mycket vägledning kring hur det bör hanteras rent bokföringsmässigt, men om du skall redovisa det i din näringsverksamhet och momsrapport så bör det då hanteras som en intäkt och utgående moms i kredit och mot tex 2013 i debet. Detta om du fått pengarna privat och inte på ditt företagskonto. Det är enbart för den delen du sålt som du skall redovisa i din näringsverksamhet, inte det som är privat.

Det är dock ett knivigt område så jag skulle rekommendera dig att kontakta Skatteverket för att kontrollera hur du bör hantera detta. Rimligtvis så behöver du bokföra upp det som en intäkt samt moms i bokföringen om du även skall deklarera momsen, i och med att bokföringen måste stämma med vad du deklarerar från den enskilda firman. Så jag skulle inte säga att det är okej att göra en manuell momsredovisning vid sidan om.

Ha det fint!

/ Josefine

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej

Ja, det verkar vara knivigt men nu när så många har solpaneler så tänker man att det borde finnas lösningar på detta eller best practice men det är svårt att hitta något entydigt svar. Jag fick detta svaret från Skatteverket: Tillhör ekonomibyggnaden din verksamhet så då ska du ta upp den delen av försäljningen som tillhör din enskilda firma. Hela försäljningen ska redovisas i momsdeklarationen. Det kan innebära att de inte blir en samstämmigt mellan momsdeklarationen och NE-bilagan. Skriv i så fall under övriga upplysningar i momsdeklarationen om varför det blivit så.

Dvs att jag ska ta upp de 5% som i så fall tillhör verksamheten och sedan göra en manuell justering i momsdeklarationen som då inte kommer att stämma överens med bokföringen. Och det är just detta jag är osäker på hur det ska gå till??

Hej igen!

Ber om ursäkt för sent svar. Ja jag kan förstå det, det börjar ju bli mer vanligt än det varit förut. Okej, i sådana fall så uppfattar jag det som att det inte skall bokföras utan enbart deklareras i momsrapporten enligt vad de har skrivit. Det bör betyda att du rimligtvis få räkna på detta manuellt precis som du säger. Lite osäker på hur du menar med hur det skall gå till? Tänker du på om det går att ändra manuellt i programmet? I sådana fall nej, inte utan att påverka bokföringen. Som Skatteverket säger så behöver då du göra en upplysning i momsdeklarationen varför det avviker, vilket man gör längst ner på blanketten/sidan. 

Om du nu inte skall påverka bokföringen så kommer du behöva generera en momsrapport i ditt program, och sedan skriva in momsrapporten manuellt på Skatteverket för att lägga till de 5%. Rimligtvis bör intäkten redovisas i ruta 05 och momsen i ruta 10 om det skall räknas som vanlig försäljning. Tyvärr kan jag inte hitta så mycket mer information kring detta, och det är ingenting jag personligen hanterat innan. Kanske någon annan användare har något tips på hur de har hanterat detta? Alternativet är att kontakta en konsult som har erfarenhet av det som kan hjälpa dig få rätt i momsdeklaration och bokföring. 

Ha det fint!

/ Josefine