Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Pontus66
UTFORSKARE

Momsredovisning avvikelse - Hygglo intäkt

Hej, Skulle göra en moms redovisning och fick följande avvikelse att kontrollera.

Och då hade jag ändå bokfört som rek från supporten. Vad är det som är fel?

 

Pontus66_0-1602166570846.png

 

Mvh

Pontus

9 SVAR 9
AnnicaL
CHAMPION

Du ska inte ha någon momskod på provisionskontot 6051. Tag bort den så blir det rätt. 

Hej Annica! Tack för svar.  Räcker det om jag tar bort momskoden och redigerar direkt i moms redovisningen? Eller måste jag också göra det separat i själva grund boköringen, Ver också?

 

Ursäkta en "ärthjärna"

 

Mvh

P

Det räcker att du gör ändringen i momsredovisningen. Jag tror det uppdaterar verifikationen också så det blir rätt överallt. 

Hej Annica! 😉  Ja den går rätt in i verifikatet och ändrar. Men "markören" ställer sig i konto cellen 2641 Deb ing moms. Ok, jag flyttar till konto 6051 i cellen momskoden för att ta bort momskoden. Men se där finns val från Momskod 5 till Momskod 62, alltså hela 57 momskoder att välja på men inget - icke val. Man tvingas välja en kod. Eller är det bara att deleta?, man kan bort det som står i cellen? Jag testade det verkar vara ok att ta bort. 

 

Mvh

P

Ja det är bara att tömma cellen! 

Hej Annica, tack för svar. Har förträngt detta till idag. Jag gjorde som du sa, raderade momskoden i cellen för provisionskontot 6051.  Ändå säger den, efter att jag börjat om "Avvikande belopp" ??!!

Vad kan vara fel, om det nu fortfarande är något fel??

 
 
 
 
 
 
 

 

 

Mvh

 

Pontus

 

 

 

 
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hej Annica, tack för svar. Har förträngt detta till idag. Jag gjorde som du sa, raderade momskoden i cellen för provisionskontot 6051.  Ändå säger den, efter att jag börjat om "Avvikande belopp" ??!!

Vad kan vara fel, om det nu fortfarande är något fel??

Vänligen hjälp

 

Pontus66_0-1603792647337.png

Mvh

Pontus

Hej @Pontus66

 

Momskoden på försäljningskontot 3051 - Försäljning varor 25% sv är inte helt korrekt, normalt är det momskod 05 detta kontot har. I ruta 05 redovisar du din momspliktiga försäljning av varor och tjänster inom Sverige exklusive moms. Ändrar du momskoden bör avvikelsen försvinna. 🙂 

 

Momskod 30 är en momskod för konton som redovisar utgående moms på vissa inköp vilket detta inte bör vara eftersom konto 3051 är ett försäljningskonto. På skatteverkets hemsida Fylla i momsdeklarationen kan du läsa mer om de olika momskoderna och när dess fält ska fyllas i. 

Ha en fin kväll! 
/My 

Hej My,  Tack för hjälpen efter lite trixande så löste det sig och nu har jag inga avvikelser. Herueka!

Nu kan jag äntligen göra min moms rapport! 😉 

Mvh

Pontus