Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Momsredovisning blandad verksamhet

HejSka redovisa momsen för april-juni 2013 men har både momsfritt om moms. hur gör jag ändringen innan jag skickar in till skattemyndigheten? i filen som skickas direkt blir ju hela momsen upptagen men jag får bara dra av 50% eftersom jag har blandad verksamhet. Hur gör jag?

7 SVAR 7
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej!

Momsdeklarationen som skapas i programmet tittar på bokföringskonton med momskod. För rutan för ingående moms tittar programmet på konton med momskod 48.

Den del av den ingående momsen som du inte får dra av på grund av blandad verksamhet bokför du på ett kostnadskonto istället för momskonto. Antingen kan du använda samma konto som själva inköpet registrerades på eller så kan du använda ett konto för ej avdragsgill moms, till exempel konto 6999.

Lättast skapar du en verifikation under Bokföring - Verifikationer - Ny verifikation och gör ombokningen från 2641 eller motsvarande konto för ingående moms, och lägger på konstnadskonto.
Tänk på att använda datum inom momsredovisningsperioden.

Därefter ska du kunna skapa din momsdeklaration med korrekt belopp.

Återkom gärna om du har ytterligare funderingar!
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Bokföring blandad verksamhet.

Är helt ny på programmet. Har en blandad verksamhet (konsult inom sjukvården) där andelen momspliktig föräljning är i majoritet, men varierar från år till år. Min fråga gäller bokföring av inköp i Sverige. Bokför man hela den ingående momsen och sedan vid årets slut så räknar man ut hur mycket som får dra av och gör justeringar då (momsinbetalning 1 ggr/år), eller måste jag göra en uppskattning att tex 80 % av försäljningen detta året är momspliktig  och då bokföra 80 % som ingående moms vid inköp och resterande på ett kostnadskonto? Mvh
Fysioguiden
UTFORSKARE

I nuläget har jag en enskild firma som driver momsfri verksamhet (vård). Jag har också ett aktiebolag som bedriver momspliktig verksamhet (konsultuppdrag). Jag försöker reda ut för- och nackdelarna med att införliva den enskilda firmans verksamhet i aktiebolaget.

Min farhåga är att det kommer bli mer administrativt arbeta att bevisa för Skatteverket vid ev. granskning om fördelningsgrunder för inköp till aktiebolaget, gällande t.ex. moms. Ett exempel: jag köper in en dator som jag planerar att använda i den momspliktiga verksamheten och planerar därför dra av för momsen. Hur bevisar jag då att jag endast använder datorn i den momspliktiga verksamheten? Enligt fördelningsgrunderna - https://blogg.pwc.se/taxmatters/tydligare-krav-for-momsavdrag-vid-blandad-momspliktig/momsfri-verksa... - så är omsättningen en sådan grund och den speglar inte rättvist min situation då jag nyligen startat aktiebolaget. Så enligt den fördelningsgrunden skulle jag ha störst momsfri verksamhet (då jag har hunnit utveckla den firman mer). Följaktligen skulle jag inte kunna dra av moms på datorn. 

Hur bokför jag också i en blandad verksamhet? Vad finns att tänka på? Tacksam för hjälp.

MaHeKi
MEDLEM

Hej!
Jag har en verksamhet som både är momspliktig (46 %) och momsfri (54 %). Hur ska jag göra med bokföringen/momsredovisningen så att det blir rätt? 

 

 

Momsavdrag på kostnader som är gemensamma för båda verksamheterna ska fördelas. Det innebär t ex att en faktura som avser båda verksamheterna så får du bara göra momsavdrag med 46 % av momsbeloppet. Kostnader som enbart rör den momspliktiga verksamheten gör du fullt momsavdrag på och det som rör den momsfria verksamheten är det noll i momsavdrag.

Du måste fastställa hur du gör fördelningen mellan momspliktigt och momsfritt samt dokumentera hur du kommit fram till fördelningen. Det vanligaste är att man utgår från omsättningen, men det finns även andra sätt att ta fram fördelningen, t ex genom nedlagd tid. 

Att tänka på är att den fördelning som man använder vid årets början oftast är baserad på händelserna fg år vilket innebär att man kan behöva göra en justering när året är slut ifall det visar sig att fördelningen blev en annan.

Tack snälla för svar! 
Hur ska jag göra med momsredovisningen som skapes i Visma, den tar ju inte hensyn till att jag har delad verksamhet. Hur får jag den att bli rätt??

Du måste själv se till att du lägger in rätt uppgifter när du bokför. Ett intäktskonto för momspliktig verksamhet och ett för momsfri verksamhet. När det gäller inköpen så måste du själv räkna fram rätt moms i samband med att du bokför kostnaden.