Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Gränboda
MEDLEM

Momsregristering/kassakonto

Hej!

Håller på mitt första bokslut för mitt företag. Många frågor=)

Jag gjorde precis i början en felaktig koppling att inköpet gjorde från kassakonto vilket resulterat i ett negativt saldo. Gjorde om kopplingen med det ligger kvar. Hur kan man åtgärda detta. Har inga kontanter.

 

Sen appropå momsdeklaration.

Vårt företag blev klar för moms den 18 mars. Men vi gjorde ett inköp innan det.

 

Detta gjorde jag en manuell åtgärd av när jag lämnade in redovisningen hos skatteverket. Men hur lyckas jag få till det så det blir rätt i bokföringen?

3 SVAR 3
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Om du bara gjorde om kopplingen och inte korrigerade den verifikationen som skapades då så behöver du korrigera den så att den går mot rätt konto, istället för kassakonto. 

 

Man har ingen avdragsrätt för moms tidigare än vad som står på sitt beslut. Så om ni blev klara för moms 18 mars och det står att du har momsskyldighet från och med det datumet så är det inte okej att göra en manuell korrigering där du tar med moms från tidigare datum än det, utan man har bara avdragsrätt samt redovisningsskyldighet från och med datumet som står på beslutet. Om du hade rätt till det så kommer du behöva korrigera de inköp du bokfört tidigare så att även bokföringen stämmer gällande momsen. 

 

Ha det fint!

/ Josefine

  Tack för svar!

 

Jag ångrade kopplingen och det blev en ny verifikation när jag gjorde mot rätt konto. Men den gamla verifikationerna ligger kvar. Hur får jag bort dem eller nollställer dem?

 

 

Jag har inte lagt till någon moms. Utan jag tog bort den felaktiga momsen när jag laddade upp det hos Skatteverket. Så där är det rätt. Frågan är hur jag får bort momsen som avdragsgill i bokföringen så att den inte räknas med i bokföringen. Så det blir rätt även där?

Hej igen!

 

Det är svårt att svara på hur du får bort dem då jag inte har en inblick i ditt system. Om nu du fick en ny verifikation som stämmer när du bytte koppling, och den gamla som finns kvar inte stämmer så låter det som att du bör nollställa den men det är tyvärr svårt att svara på. Baserat på det du säger så verkar du ha två verifikationer som gäller samma försäljning, men en går felaktigt mot 1910.

 

I sådana fall bör det vara okej att nollställa den verifikationen, men om det är i en period som du gjort momsrapport på så behöver du låsa upp perioden, nollställa verifikationen och göra om momsrapporten. Det samma gäller din andra fråga, det blir samma som jag beskrev innan oavsett om du lagt till eller tagit bort moms. Du behöver korrigera de felaktiga verifikationerna och göra om momsrapporten även i systemet så att allt stämmer rent bokföringsmässigt. I och med att du manuellt rättat den deklarationen för den perioden så behöver även bokföringen stämma, vilket gör att du behöver låsa upp och rätta. de verifikationer som är fel i den perioden, göra om momsrapporten så den speglar det du deklarerat och sedan låsa perioden igen. 

 

Tänk på att när du nollställer den felaktiga verifikationen så kan det som sagt ändra momsrapporten och du behöver även deklarera om, beroende på hur den felaktiga verifikationen ser ut. Har den ingen moms så påverkar den inte heller momsen. Tyvärr är det svårt att svara mer utförligt än detta, det kan vara värt att kontakta en konsult som kan hjälpa dig reda ut detta som kan få en inblick i hur din bokföring ser ut om du inte får ihop det.

 

Ha det fint!

/ Josefine