Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Kennamer
MEDLEM

Momsskuld 2650

Hej Visma!

 

Jag har en enskild firma och har insett att jag gjort fel vid bokföring av momsinbetalning då jag har skuld i konto 2650. Jag har två olika problem i min bokföring. 

1. Jag har bokfört momsinbetalning till konto 2012 istället för konto 2065 i räkenskapsåret 2021

 

2. Räkenskapsår 2023. Inbetalning av moms till skv direkt från privatkonto och delvis från företagskonto 1930. Nu har jag bokfört den delvisa summan på konto 2650 från företagskontot, men det kvarstår såklart en skuld i bokföringssystemet. 

 

Hur kan jag korrigera detta? Tack för svar. 

Med vänliga hälsningar,
Kenna

 

 

7 SVAR 7
AnnicaL
CHAMPION

Du måste gå igenom konto 2650 och se till att alla momsdeklarationer är bokförda på det kontot (debet 2650 om det var momsskuld, kredit 2012). Själva inbetalningar bokas aldrig mot momskontot utan mot det konto som används för skattekontot, dvs 2012. Detta gäller oavsett om betalning görs från privat konto (=egen insättning, 2018) eller från företagskontot 1930. De deklarationer som inte är bortbokade från 2650 bokför du nu i efterhand en och en mot konto 2012. 

Sorry att jag varit otydlig.

 

Mitt första räkenskapsår 2021, så bokfördes den sista momsinbetalning på konto 2012 utan att dra skulden från 2065. Den skulden har då följt med till 2022 räkenskapsår. I räkenskapsår 2022 bokfördes samtliga momsinbetalningar 1930 (kredit) till 2650 (debit) och följt med till räkenskapsår 2023. 

Kennamer
MEDLEM

Hej Annica,

 

Tack för ditt svar. Nu när jag bokför blir det en positiv summa i konto 2650 i och med tidigare årens felbokföring. Vart har det blivit fel? 

Med vänliga hälsningar,

Kenna 

Kennamer
MEDLEM

Sorry att jag varit otydlig.

 

Mitt första räkenskapsår 2021, så bokfördes den sista momsinbetalning på konto 2012 utan att dra skulden från 2065. Den skulden har då följt med till 2022 räkenskapsår. I räkenskapsår 2022 bokfördes samtliga momsinbetalningar 1930 (kredit) till 2650 (debit) och följt med till räkenskapsår 2023. 

AnnicaL
CHAMPION

Du får boka om från 2650 till 2012 så att 2650 stämmer (per 31/12 ska skulden vara kvar för november och december om du har månadsmoms och inte har deklarerat dessa i förtid) - och tänk på vad jag skrev tidigare, det är inte själva betalningen som ska bokföras mot 2650 utan momsdeklarationen. 

Hej Annica,

Tack för hjälpen, allt verkar vara i sin ordning. Det som jag har ändrat är tidigare momsskulder 2650 till 2012.

Behöver jag skicka in ändringarna till skatteverket? I och med att detta är momsskulder från tidigare räkenskapsår (2021,2022).

AnnicaL
CHAMPION

Nej, du ska inte behöva göra några ändringar hos Skatteverket, det var ju bokföringen som var felaktig, inte deklarationerna.