Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Emilia_
MEDLEM

Momssmittad företagsbil

Hej! Blir inte klok på detta så om någon vill förklara blir jag väldigt glad. För 7 år sedan köptes en helt ny lättlastbil till AB inom måleri, Ford transit Connect från auktoriserad firma. Kontantinsats betalades och resten på avbetalning, ej leasing. Vad jag kan se borde det ha inneburit att det inte var tillåtet att lyfta momsen.

Nu ska bilen säljas och bilhandlaren säger att bilen är ”Momssmittad , har ingen moms”. När jag kollar i bokföring gjord av dåvarande revisionsfirma har de bokfört kontantinsatsen på konto för ingående moms. Har de gjort fel eller finns det undantag?

Hur kan bilen vara momssmittad när den aldrig ägts av en privatperson? Vet nu inte hur jag ska sälja bilen, med eller utan moms? Var kan man kolla om bilen defacto är momssmittad? Hittar inget på fordonsregistret. Tacksam för hjälp.

 

2 SVAR 2
CarinaEsp
CHAMPION

Hej!

Jag har kollat på bilden på den bilen som du nämner. Den är säkerligen registrerad som lätt lastbil, men eftersom det är en skåpbil som saknar luftspalt mellan förarhytt och skåp så har man inte rätt att lyfta momsen vid inköp. Bilen är alltså momssmittad, men det blir i stort sätt alla sådana bilar eftersom man bara får lyfta momsen i vissa undantagsfall (tror det gäller typ budfirmor, men är inte 100 % säker där).

Kan bara konstatera att den revisionsfirma som gjort redovisningen tidigare har gjort ett ganska kraftigt fel om de har lyft momsen på bilen. 

Hur det felaktiga momsavdraget ska rättas vågar jag inte svara på.

//Carina

Emilia_
MEDLEM

Tack för svar, då har jag lite att fundera över hur vi går vidare. Har momsen felaktigt lyfts så borde jag väl iallafall sälja bilen med moms? Men det väger väl inte upp det misstaget från skatteverkets synpunkt heller misstänker jag. Nån som har ett gott råd?