Hej.
Jag har en kundfaktura som jag har matchat och gjort klart i december förra året (2021).
Den syns dock inte inte på resultaträkningen för 2021 utan 2022.
Det skall också tilläggas att jag har kvittat denna faktura och försökt rätta till den i april i år.
Vad kan jag ha gjort för fel ?
Du skriver "mottagen" - det tolkar jag som att det egentligen är en leverantörsfaktura - kundfakturorna skickar du ju ut själv. Stämmer det att det är en leverantörsfaktura?
Hur har du konterat den?
Använder du kontantmetoden eller fakturametoden för moms?
Har du gjort momsredovisning för sista perioden för 2021?
Hur har du "kvittat" fakturan?
Dessa frågor behöver svar om någon ska kunna ge dig förslag till lösning, så du behöver komplettera din fråga en del.
Det är en kundfaktura från kund som kommit in på kassa kontot.
I balansräkningen så står konto 1910 på - 13 250 kr. Det dras ju av mot summan på konto 1930 24 381 kr och då blir summan tillgångar 11 381 kr.
Det borde väl stå alltihopa på konto 1930 och då bli 37 631 kr ? Det är ju pengar som kommit in i företaget , inte ut.
Just den här summan har jag kvittat och gjort en ny verifikation så jag har ju rört till det någonstans.
Den nya verifikationen som jag gjorde ligger som en röd kolumn på startsidan v 14 när jag då gjorde den sista ändringen ...
Finns det någon möjlighet att ni speglar min skärm eller hur skall man gå till väga ?
I och med att ditt 1910-saldo är negativt misstänker jag att du felaktigt inte har intäktsfört fakturan alls utan att du kanske bokfört D1930 D1930, dvs in på banken men ut från kassan. Då stämmer det att fakturan inte påverkat resultaträkningen för 2021. Rätta den i så fall genom att debitera 1910 och kreditera 30xx och 2611 (om fakturan innehåller moms). Gör denna rättelse genom en manuell verifikation med hänvisning till fakturanumret.
Sen måste du ju rätta det du gjort 2022 så att intäkten inte påverkar även detta år. Hur gjorde du när du "kvittade" summa i april?
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.