Hej!
Tack för dina frågor. Om man läser på Skatteverkets vägledning för materiella anläggningstillgångar här så är det okej att anse flera inventarier som en enhet om de har ett samband mellan varandra och är nödvändiga för att enheten skall fungera. Så om inventarierna har det så bör det vara okej för dig. I annat fall så bör man nog be om ett underlag där värdet på inventarierna redovisas.
Om det inte går så kan man kontrollera med Skatteverket om det då kan räknas som en inventarie och man kan skriva av på hela värdet utan att värdera respektive inventarie. Om nu deras värde inte är känt så bör det inte vara några problem, men kan tyvärr inte hitta något lagstöd för detta.
Angående fråga nr 2 så kunde jag hitta denna informationen från Skatteverkets hemsida här. Där verkar kraven vara att de är köpta år 2021 samt att de skall vara i företagets äga fram tills siste december 2022. Så om inventarierna köptes år 2021 i kundens fall så låter det som att skattereduktionen går att göras förutsatt att det finns någon skatt att dras mot.
Ha det fint!
Josefine