Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Elliott
MEDLEM

NE-bilaga Deklaration

Ska fylla i och skicka in min Deklaration för Enskild Näringsverksamhet (NEA) och hade då gärna importerat en bilaga till skatteverket (så allt blir rätt), men mitt försök fick svaret: "--innehåller ingen NE, NEA eller N8-bilaga för inloggad deklarant." efter att jag laddade upp min exporterade fil (som jag fick via inställningar -> import och export -> SIE - import och export för bokföringsdata (något jag såg en annan här säga att man kanske kunde använda))

Vet någon vart jag kan hitta den bilaga som skatteverket behöver?

Alternativt om någon kan hjälpa mig vart jag hittar information/svarar på följande:

1. Verksamhetens art. Vad är detta och hur hittar jag värdet som de frågar efter?
  2. Jag har bedrivit passiv näringsverksamhet. Hur vet jag detta?
2 SVAR 2
AnnicaL
CHAMPION

För att kunna exportera i ett format som Skatteverket kan ta emot behöver du ett deklarationsprogram, det går inte med SIE-filer. 

Verksamhetens art är vad ditt företag sysslar med, branschen. 

Om du aktivt jobbar i företaget har du INTE bedrivit passiv näringsverksamhet. 

Karl-Bertil
UTFORSKARE

NEA bilagan är en underbilags till NE om du har flera verksamheter med separat bokföring. Se SKV webseminarium del4. Det blir inte mer rätt med en filöverföring än att du fyller direkt i SKV etjänst när du loggat in. Skriv ut deklarationen i pdf och mata in fälten på SKV websida. På det sättet ser du att allt blir rätt.