Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

yk consulting
MEDLEM

När görs utdelning - nystartat bolag

Hej Vismarna 🙂

 

Jag startade ett AB (konsultverksamhet) 2019-05-15. Räkenskapsår jan-dec. Enligt prognosen kommer jag att ha en del vinst vid första årsbokslut (dec19). 

Jag läste mycket här om första utdelning (till 20% skatt enligt förenklingsregeln) men jag fick inte ngt konkret svar om när (vilken datum) jag får ta det första utdelningen.   

 
Frågan är enkel: Kan jag ta utdelning till 20% skatt i början av 2020? eller måste man vänta till början av 2021? 
 

Tack på förhand!

5 SVAR 5
sivlai
MEDLEM

För att få ta utdelning måste man ha ägt aktierna vid årets ingång, d v s före 2019-01-01. Det innebär att när du gör ditt bokslut för år 2020 kan du ta din första utdelning. Utdelningen beräknas alltid utifrån eget kapital efter bokslut, så det innebär att du måste ha gjort bokslutet för 2020 och beslutet ska ha tagits om utdelning i bolagsstämma. Din första utdelning kommer alltså att vara möjlig att ta år 2021.

Nix, första utdelningen kan hon ta 2020 efter bokslut för företaget per 191231. K10:an för 2020 som används vid deklarationer 2021 kommer ju att innehålla aktier vid årets ingång och hon kan ta utdelning under 2020 enligt, troligen, förenklingsregeln.

Jag tackar er båda för er svar! 
Så, tar jag utdelning 2020 och betalar skatten 2021? 
Eller tar jag utdelning 2021 och betalar skatten 2022? 

Tack återigen!

Bokslut per 191231 ger fritt eget kapital efter skatt som är utdelningsbart på bolagsstämman som då sker senast 2020-06-30 och där kan du då besluta om utdelning med skatt 20% upp till gränsbeloppet (enligt en uppgift som jag hittade så blir det 177 100 kr men det kanske man skall kolla närmare då). Deklareras sedan 2021 och skattas då som inkomst för 2020. Det är inte lätt det här med vilket år som är vilket. Lycka till!

Tack så mycket för hjälpen! Nu kan jag planera ekonomin på bättre sätt:)