Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Janne L
MEDLEM

Näringsfastighet

Hej!

2015 byggde jag ett stall samt garage på en fastighet som vi köpte 2014.

2018 köpte vi ca 2 hektar mark i anslutning till vår fastighet.

I.o.m. köpte blev fastigheten 2019 en lantbruksfastighet kod 120 och jag startade en enskild firma i april 2019 där vi hyr ut stallplatser och lösdrift för hästar.

Stallet är en ekonomibyggnad och övriga byggnader är privatbostäder.

Måste jag ta upp stallet som näringsfastighet i deklarationen?

Alla utgifter samt lån är tagna innan det blev en lantbruksfastighet och jag betalar dessa som privatperson idag.

Mvh Janne     

4 SVAR 4
CarinaEsp
CHAMPION

Ska man göra helt rätt så ska man göra en beräkning av fastigheten och lägga in jordbruksmark och ekonomibyggnader som tillgång i redovisningen. Därmed får man även göra en beräkning av lånen där en del blir privat och en del tillhör rörelsen. 

Man får ta fram en beräkningsmall (xx % privat och xx % näring), man använder samma beräkningsmall till att fördela fastigheten på privat och näring samt fördelning av lån och räntor. Räntorna som tillhör näringsfastigheten blir en kostnad i verksamheten.

 

Ok, kan jag då använda mig av fastighetstaxeringen för att göra den fördelningen?

Absolut, det är den man brukar utgå ifrån 🙂

 

Då ska jag lägga upp mark och stall separat och på stallet får jag göra värdeminskningsavdrag om jag fattar rätt.

Hur bokför jag den värdminskningen och lägger jag upp marken och stallet i inventarielistan eller måste jag skapa ett eget anläggningsregister? För vad jag kan se finns inget anläggningsregister i eEkonomi.