Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

sofia_12
UTFORSKARE

Nedskrivning av Goodwill

Hej,

 

Jag har en Goodwill som ska skrivas ner. Jag läste att man ska skriva av värdet under en femårsperiod.

 

Goodwill värdet var 15 188kr, så jag antar att jag bör skriva ner det med 3,037.6kr, men hur bokför jag det?

Just nu har jag bokfört det så här:

1070 Kredit: 3037.6

1078 Debet: 3037.6

 

5 SVAR 5
Joachim E
MODERATOR

Hej

Du skall bokföra avskrivningen på följande sätt

1079 Kredit
7817 Debet

/Joachim

Hej,

 

Tack för svaret. Jag ändrade nu från 1078 till 7817 och när jag kopplar upp det i Årsredovisning Online hamnar summan under posten "Försäljningar/utrangeringar" och inte under "Avskrivningar". Ska det vara så?

 

/Sofia

Hej

Det låter märkligt. Testade att bokföra det enligt det förslaget du fick och importera det till skatt och bokslut Pro och då hamnade det under Immateriella anläggninstillgångar och Rötelsekostnader.

Hör efter med årsredovisning onlines support de kan säkert svara på detta.

/Joachim

Hej!

 

Nu tror jag att jag hittat felet, jag hade dragit kredit på 1070 (Goodwill) men ser att du skrev att kredit ska vara på 1079.

 

När jag tittar i Visma står det dock att 1079 är för avskrivningar, medan 1078 är för nedskrivningar. Om jag förstår det rätt får man inte längre göra avskrivningar på Goodwill utan endast nedskrivningar, så då borde jag alltså bokföra det på följande sätt:

 

1078 Kredit

7817 Debet

 

Stämmer det?

Hej

Det stämmer att det är på det sättet du skall bokföra nedskrivningen av goodwill värdet. 

/Joachim