2024-12-09
20:45
Hej, Jag köpte en tjänst av ett annat företag inom EU och betalade med kort. När jag får kvittot på mejlen ser jag att de har lagt på moms, trots att vårt VAT-nummer står på kvittot. När jag kontaktar dem om det gör de en återbetalning på momsen ett par dagar senare, men skickar inte ut något nytt kvitto. Hur bokför jag det?
... Visa mer
2024-10-21
20:25
Hej! Ingen fara, jag förstår att det är mycket att hålla reda på. Det bästa hade varit om det var möjligt att hålla isär momsen från amazon med all annan moms i bokföringsprogrammet så att man kan analysera det och tydligt se valutadiffen, om jag lägger den på 2641 blandas den ihop med allt annat. Är det inte möjligt att ha den på ett annat konto, t.ex. skapa ett nytt konto på 2644, och sätta upp det kontot så att det kopplas till momskod 48 så att den ändå hamnar i rätt ruta på momsdeklarationen?
... Visa mer
2024-10-21
10:12
Hej! Vet inte om du missade min senaste fråga, så jag skriver den igen: Hej, Eftersom underlaget från Amazon är så komplicerat (i synnerhet del där de sätter ihop alla avgifter och den totala momsen från en hel månad baserat på sin egen valutakurs vilket gör det svårt när man har utbetalningar som innefattar två olika månader) har jag kommit fram till att det enklaste sättet att bokföra och enklast kunna stämma av nog vore att bokföra varje försäljning/dag istället för endast utbetalningen. Om jag skapar unika konton som endast tillägnas Amazon kan jag även göra konto-analyser på dessa för varje specifik månad. T.ex. att jag sätter upp konto 1511 som kunfordringar Amazon, konto 5061 för Amazon avgifter och 2642 för ingående moms från Amazon. Eftersom jag bokför försäljningen som sker dagligen behöver jag då inte oroa mig för att en utdelning innefattar två olika månader. Jag kan istället bara göra en konto-analys för augusti månad på konto 5061 och 2642 och jämföra den totala summan där med momsfakturan från Amazon. Försäljningen ser då ut så här: 3062 Kredit (Försäljning inom UK Amazon, momsfri) 5061 Debet (Försäljningsprovision Amazon) 2642 Debet (Ingående moms Amazon) 1511 Debet (Kundfordringar Amazon) Och överföringen ser ut så här: 1511 Kredit 1930 Debet 7960 Debet Funkar det? Kan jag välja att bokföra den totala summan som skedde för hela dagen med samma princip som du nämnde innan (kassaprincipen), eller måste jag bokföra varje enskild försäljning? (Jag har inte så många försäljningar än så det är inte jättemycket jobb i dagsläget) Mvh Sofia
... Visa mer
2024-10-18
14:31
1Gilla
Hej! Ja alltid bra att vara förberedd, hoppas att Joachim svarar snart! 🙂 Jag tror inte att det blir någon skillnad för dig om du bokför på det vis han rekommenderar med kassaprincipen, den funkar för både kontantmetoden och fakturametoden om jag förstår det rätt.
... Visa mer
2024-09-29
07:08
Hej, Det stämmer, underlagen är inte jättebra.. Eftersom underlaget från Amazon är så komplicerat (i synnerhet del där de sätter ihop alla avgifter och den totala momsen från en hel månad baserat på sin egen valutakurs vilket gör det svårt när man har utbetalningar som innefattar två olika månader) har jag kommit fram till att det enklaste sättet att bokföra och enklast kunna stämma av nog vore att bokföra varje försäljning/dag istället för endast utbetalningen. Om jag skapar unika konton som endast tillägnas Amazon kan jag även göra konto-analyser på dessa för varje specifik månad. T.ex. att jag sätter upp konto 1511 som kunfordringar Amazon, konto 5061 för Amazon avgifter och 2642 för ingående moms från Amazon. Eftersom jag bokför försäljningen som sker dagligen behöver jag då inte oroa mig för att en utdelning innefattar två olika månader. Jag kan istället bara göra en konto-analys för augusti månad på konto 5061 och 2642 och jämföra den totala summan där med momsfakturan från Amazon. Försäljningen ser då ut så här: 3062 Kredit (Försäljning inom UK Amazon, momsfri) 5061 Debet (Försäljningsprovision Amazon) 2642 Debet (Ingående moms Amazon) 1511 Debet (Kundfordringar Amazon) Och överföringen ser ut så här: 1511 Kredit 1930 Debet 7960 Debet Funkar det? Kan jag välja att bokföra den totala summan som skedde för hela dagen med samma princip som du nämnde innan (kassaprincipen), eller måste jag bokföra varje enskild försäljning? (Jag har inte så många försäljningar än så det är inte jättemycket jobb i dagsläget) Mvh Sofia
... Visa mer
2024-09-23
20:38
Hej! Tack för svaret. Hur tar jag enklast reda på hur mycket momsen jag bokfört diffar? Måste jag gå in och titta på varje utbetalning och lägga ihop momsen och sedan jämföra med vad som står på Amazons underlag? Vissa utbetalningar inkluderar två olika månader, t.ex. slutet av augusti och början på september. Amazon kommer räkna in avgifterna som skedde på transaktionerna i augusti på augusti månads rapport och den andra delen på september månads rapport även om allt betalades ut i september. Måste jag då gå in i dessa och separera så att de avgifter som skedde i augusti räknas in?
... Visa mer
2024-09-22
20:33
Hej! Jag vet inte om vi kanske pratar förbi varandra lite här, jag förstår inte hur jag ska hantera valutakursen när jag inte vet vilken kurs de använder för momsen när jag bokför vid varje utbetalning? Säg att jag bokför enligt ditt förslag (som jag gillar, men försöker förstå hur jag ska göra rätt). Det enda underlag jag har för utbetalningen är försäljningen i GBP och avgifterna i GBP samt den svenska momsen i GBP. Jag har alltså ingen som helst info om vad momsen är i SEK förutom om jag beräknar den själv. Exempel (alla siffror är påhittade): - Försäljning 113 GBP - Avgifter 25 GBP - Moms 6.25 GBP = 81.75 Amazon väljer att behålla 30 GBP på kontot och betala ut resten (51.75 GBP). Jag ser vid utbetalningen att 31.25 GBP är dragna för seller fees. Steg 1) Jag bokför följande: Kredit: 3060 (Försäljning till Storbritannien) 1,528.89 SEK (enligt den valutakurs jag själv använder) Debet: 1510 (Kundfordringar) 1,528.89 Steg 2) När sedan pengarna landar på bankkontot har jag fått in 650kr. Då bokför jag följande: 1930 Debet: 650 5060 Debet: Försäljningsprovisioner 338 (enligt den valutakurs jag själv använder) 2641 Debet: Ingående moms 84 (enligt den valutakurs jag själv använder) 1510 Kredit: 1072 7960 (Valutakursförlust) Debet: 50 De 406.89kr som diffar på 1510 är den summan som Amazon behållit. Nu till det viktiga: När jag sedan får fakturan från Amazon fem veckor och många utbetalningar senare står det att den totala momsen för alla seller fees för månaden blev 300 SEK totalt. De har använt en helt annan valutakurs än jag själv har gjort, vilket innebär att den ingående moms jag har bokfört vid de tidigare fyra utbetalningarna skiljer sig från momsen som står på min månadsrapport (som ser ut som den jag bifogade ovan, dvs försäljningen står fortfarande i GBP endast momsen i SEK). Måste detta korrigers, och i så fall hur? Ofta inkluderar dessutom en utbetalning fösäljning för både augusti och september och då vet jag inte förrän i oktober vad septembers moms blev i svenska kronor enligt dem. Hänger du med? Sorry för en lång tråd, men det är så klurigt! 🙂
... Visa mer
2024-09-20
15:40
Hej Okej, men hur bokför jag momsen vid utbetalningen när jag inte vet vad momsen är förrän flera veckor senare? Jag får som sagt ingen info om vad momsen är förrän vid slutet av varje månad, och då är det den samlade momsen för den månaden, inte per utbetalning. Jag kan ta reda på vad avgiften är i GBP inklusive moms, göra en egen beräkning av 25% av beloppet MEN eftersom jag inte vet vid det tillfälle vilken valutakurs de har kommer min moms diffa med den som de sedan skickar i momfakturan vid slutet av varje månad. Dessutom saknar jag ju underlag?
... Visa mer
2024-09-20
13:36
Avdragen sker i samband med varje försäljning och inte av i samband med själva överföringen. Om jag säljer för 100kr drar Amazon en avgift med en gång, säg 10kr. Sedan kan de även dra andra avgifter såsom lagerkostnader och marknadsföring, då dras dessa från den summan man har på sitt amazon-konto. Så om jag t.ex. har sålt för 3000kr och de har dragit 300kr i sina avgifter har jag 2700kr på mitt Amazon-konto. Sedan kan de dra 200kr från Amazon kontot för markndadsföringskostnader eller annat, och om jag inte har tillräckligt med saldo vid tillfället drar de den summan som saknas från bankkontot för att täcka upp. Men själva överföringen är bara som en vanlig överföring, inga avgifter dras i samband med den. Fakturan vi får i slutet på varje månad är bara en slags samlad rapport där vi kan se hur stor avgift vi har betalat under den månaden och vad den totala momsen var. Men som sagt, det är den enda momsfakturan vi får av dem. När vi hade ett Froda lån för ett tag sedan drog de sin avgift varje dag, men vi fick ingen faktura på varje dragning utan istället en samlad faktura på allt som dragits under föregående månad, och det var den vi skulle matcha alla dragningar mot. Vet inte om det är exakt samma men det låter lite likt hur man skulle kunna gå tillväga här också, eller?
... Visa mer
2024-09-19
19:49
Följer upp på ovan. Det verkar inte gå att få en moms-specifikation för varje utbetalning från Amazon utan endast en samlad moms-faktura per månad. I mitt fall känns det därför rimligast att fortsätta bokföra amazon-kontot som ett bankkonto, som avgifterna bokförs på, och där jag helt enkelt bara för över summan som sker i utbetalningen till mitt bankkonto som en överföring mellan bankkonton (K1971 D1930 och eventuell valutaförändring). På så vis kan jag bokföra avgifterna som sker på amazon-kontot i slutet av månaden när jag får moms-fakturan på avgifterna, på samma sätt som när man får en månadsrapport från t.ex. Froda för ett lån som betalats tillbaka varje dag under månaden som gått, men som endast bokförs en gång som en klumpsumma när man får månadsrapporten. T.ex. i den första fakturan ovan: K1971 1121,85 D6050 897,48 D2641 224.37
... Visa mer
2024-09-14
20:57
Hej Joachim, Nu har jag fått de nya momsfakturorna på Amazon och jag blir ännu mindre klok på hur jag ska göra... Amazon tar som sagt numer ut svensk moms på sina avgifter, dock specificeras inte summan för momsen någonstans förutom i en samlad faktura som inkluderar alla avgifter för hela augusti månad, oavsett hur många utbetalningar som har skett. Jag kan få fram den totala avgiften inklusive moms på varje transaktion, men detta visas dock i GBP och momsen är som sagt inkluderad. På den månatliga fakturan däremot står det hur mycket momsen blev i svenska kronor för hela augusti. Det som gör det hela svårt är att avgiften och momsen är samlad, trots att de har gjort utbetalningar flera gånger under månadens lopp. Ena fakturan: Andra fakturan: Hur gör jag för att bokföra utbetalningarna nu? Och hur bokför jag avgifterna och momsen på dem?
... Visa mer
2024-09-08
20:20
Okej det visste jag inte, vad bra! Då återstår bara frågan, om jag bokför dessa verifikat vid varje periods utbetalning (som sker ca varannan vecka), hur bokför jag avgifterna när jag inte får momsspecifikationen på dem förrän ett par veckor senare? Särskilt nu när vissa av avgifterna har svensk moms medan några andra (såsom marknadsföringskostnader) inte har någon moms.
... Visa mer
2024-09-05
13:47
Hej, Okej, så om man har faktura-metoden, bokför man det då som en slags faktura mot Amazon under säljperioden där då alla ordrar under perioden är sammanställda, snarare än att bokföra varje enskild order som en faktura mot kunden som köpte varan? Och om så är fallet, fakturerar jag då mot Amazons UK adress eftersom produkterna är momsbefriade?
... Visa mer
2024-09-05
13:07
Okej så det enklaste är alltså att bokföra i två steg: 1) Bokföra alla ordrar som kom in under perioden som ett enda verifikat istället för enskilda fakturor och ange det sista datumet för perioden, och bokföra dem som en kundfordran. I mitt fall säljer jag i GBP och utan moms så det skulle bli: K: 3060 (Försäljning till Storbritannien) 😧 1510 (Kundfordringar) 2) När jag någon vecka senare får in utbetalningen på bankkontot efter alla avgifter är betalda bokför jag t.ex.: D : 6050 Försäljningsprovisioner D : 2641 Ingående moms K: 1510 (Kundfordringar) D : 7960 (Valutakursförlust) D : 1930 (Bankkontot) Eftersom Amazon alltid håller kvar en del av summan så blir det en summa kvar på 1510 då inte hela summan betalas ut. Kan jag göra så här även om man använder fakturametoden eller bör varje försäljning ha en enskild faktura? Och igen, hur bokför jag momsen när jag inte ser vad momsen är förrän ca en månad senare när sammanställningen sätts ihop? Dvs långt senare än när utbetalningen skett.
... Visa mer
2024-09-05
10:10
Hej, Hans underlag är från 31/07/2024 och är för juli månad, de nya "reglerna" är från och med 01/08/2024, så de kommer att se annorlunda ut. Tyvärr kan jag inte visa dem då vi inte har fått dem ännu... Men ja såklart, jag ska använda 2641 istället, blev lite fel där 🙂 Men frågan kvarstår, hur bokför jag dem när jag inte fått momsunderlaget?
... Visa mer
2024-09-05
09:20
1Gilla
Hej, Anledningen till att jag använder 2614 är därför att Amazon från och med augusti i år lägger på svensk moms på alla avgifter om företaget är svenskt, så avgifterna där räknas inte längre som annat EU-land. Hur bokför jag en avgift löpande när jag inte vet exakt hur mycket av avgiften som går till moms osv förrän i slutet av nästkommande månad när de skickar en sammanställning med momsen? Mvh Sofia
... Visa mer
2024-09-04
20:21
1Gilla
Hej Joachim, Jag flikar in här eftersom jag följde er konversation lite. Efter ditt svar satte jag upp vårt Amazon-konto som 1971, dvs ett slags "bankkonto" eftersom vi har tillgång till pengarna och de dessutom används för att betala diverse avgifter till Amazon, så som marknadsföringskostnader. Det är även från detta konto som Amazon drar diverse avgifter, dvs seller fees, shipping fees, storage fees, marknadsföringskostnader osv, alla möjliga kostnader. Seller fees dras från Amazon-kontot direkt i samband med en kundorder, men man får först en moms-faktura på det en gång i månaden. Den summan som förs över till det svenska bankkontot är den som blir över efter att diverse kostnader har betalats från amazon-kontot. Därför tänker jag att det är passande att man bokför kostnaderna som just de kostnader de är, och att man drar kredit 1971. T.ex.: 6050 Debet 2614 Debet 1971 Kredit Eller: 5900 Debet 2614 Debet 1971 Kredit Eftersom man endast får en månatlig faktura på alla avgifter är min uppfattning att bokföra alla dessa små kostnader som en enda kostnad när man får månadsrapporten/fakturan. Det går ju inte att bokföra en kostnad utan underlag? Eller har jag fel där? Och sedan bokför man själva överföringen av det man får in på sitt svenska bankkonto så här: 1971 Kredit 1930 Debet
... Visa mer
2024-08-06
19:57
1Gilla
Hej, Vi säljer produkter via amazon och summan för de sålda produkterna hamnar alltid först på vårt Amazon-konto och förs sedan över som en klumpsumma till vårt bankkonto (1930). Vi har fått rådet att skapa ett 19XX konto eller 15XX konto för amazon-kontot dit fakturorna/ordrarna ska bokföras som betalda mot, som fungerar som ett avstämningskonto eller ett mellankonto. Vi kommer alltså att skapa fakturor som markeras som betalda mot detta konto och inte mot 1930-kontot. Vad är det för skillnad mellan 19XX konton och 15XX konton, är något av dem att föredra över det andra?
... Visa mer
2024-06-10
10:34
Hej! Nu tror jag att jag hittat felet, jag hade dragit kredit på 1070 (Goodwill) men ser att du skrev att kredit ska vara på 1079. När jag tittar i Visma står det dock att 1079 är för avskrivningar, medan 1078 är för nedskrivningar. Om jag förstår det rätt får man inte längre göra avskrivningar på Goodwill utan endast nedskrivningar, så då borde jag alltså bokföra det på följande sätt: 1078 Kredit 7817 Debet Stämmer det?
... Visa mer
2024-06-07
09:55
Hej, Tack för svaret. Jag ändrade nu från 1078 till 7817 och när jag kopplar upp det i Årsredovisning Online hamnar summan under posten "Försäljningar/utrangeringar" och inte under "Avskrivningar". Ska det vara så? /Sofia
... Visa mer
2024-06-06
20:42
Hej, Jag har en Goodwill som ska skrivas ner. Jag läste att man ska skriva av värdet under en femårsperiod. Goodwill värdet var 15 188kr, så jag antar att jag bör skriva ner det med 3,037.6kr, men hur bokför jag det? Just nu har jag bokfört det så här: 1070 Kredit: 3037.6 1078 Debet: 3037.6
... Visa mer
2024-05-30
16:31
Hej! Okej, så jag kan inte bokföra hela summan på t.ex. 5400 och bara inte dra av någon moms, utan hela summan måste vara på 6991?
... Visa mer
2024-05-30
14:34
Hej, Jag upptäckte att ett fysiskt kvitto ramlat ur min pärm, och kvar är bara ett papper där det står lite löst vad kvittot handlade om (inte exakt produkt), vilket syfte och värdet. Jag har även ett kontoutdrag på banken som styrker att köpet gjordes på en ICA-butik. Vilket konto ska jag bokföra inköpet på? PS: Det är inte möjligt att få det utskrivet igen då det skedde i en butik på annan ort och inte är kopplat till något Kivra-konto.
... Visa mer
2024-05-23
09:53
Okej, nu gjorde jag så att jag gjorde en momsrapport för okt-dec 2023 utan dessa verifikat, sedan skickade jag in det till Skatteverket. Då kan jag alltså nu manuellt ändra momsdeklarationen som var felaktig för 2022 på Skatteverkets hemsida, sedan lägga in verifikaten enligt nedan i programmet: 2641 kredit 2645 kredit 2614 Debet 2650 Debet Och efter detta göra en ny momsrapport i programmet som inte skickas in till Skatteverket då den som skickas in inte ska innehålla verifikaten? Eller räcker det att bokföra dessa verifikat som ovan, om jag gör det blir de väl nollade?
... Visa mer
2024-05-23
09:42
Hej! Men om rättelsen tillhör en momsperiod för ett stängt räkenskapsår ska jag enligt Skatteverket gå in på deras hemsida och manuellt rätta den gamla momsdeklarationen (juli-sep 2022). Om jag då även inkluderar den i den senaste momsdeklarationen (okt-dec 2023) ser det väl ut som att försäljningen har skett där också så att det blir dubbelt deklarerat? Hela verifikatet är bokfört 2022 men kom inte med i momsrapporten, så om jag lägger till 2614 (utgående moms) och inte har en försäljning som kopplas till den kommer det i momsdeklarationen väl bli fel då försäljningen och den utgående momsen inte stämmer överens.
... Visa mer
2024-05-22
14:28
Och en fråga till, ska jag se till att detta verifikat skapas efter att momsrapporten för okt-dec 2023 är bokförd? Annars inkluderas den väl i den momsrapporten?
... Visa mer
2024-05-22
11:36
1Gilla
Hej, Jag har inte Visma Online. Okej så du menar att jag ska sätta upp ett nytt konto, 3009, utan momskod. Och hur ska rättelseverifikatet se ut? Räcker det med: 1510 K 125.6 3009 D 125.6
... Visa mer
2024-05-22
11:26
Hej, Jag upptäckte ett misstag jag gjorde i ett stängt år. Jag hade bokfört några återbetalningar felaktigt, där jag hade bokfört dem mot Kundfordringar 1510 istället för Försäljning 3001. Dvs jag hade bokfört så här: 1930 K 157 1510 D 125.6 2610 D 31.4 Egentligen borde jag nog ha gjort det i två steg: 1) 3001 D 125.6 2610 D 31.40 1510 K 157 2) 1510 D 157 1930 K 157 Nu ska jag försöka korrigera dessa verifikat i nuvarande år samt skicka in en rättelse till Skatteverket då försäljningen ska korrigeras (även om inte momsen i sig ska det). Momsen i sig stämde från början så den ska ju inte korrigeras, den får ju inte heller komma med i momsdeklarationen för den nuvarande perioden eftersom momsen i sig redan är bokförd och deklarerad. Hur bokför jag rättelsen? PS: Er support är fanstastisk!
... Visa mer
2024-05-21
10:09
Hej! Okej toppen, misstaget skedde 2022 och tillhör ett stängt räkenskapsår, men bra att höra att jag kan bokföra verifikaten i slutet på 2023 så att det åtminstone rättas till i det bokslutet.
... Visa mer
2024-05-20
14:18
Toppen, tack för snabbt svar! Eftersom jag inte har låst året för 2023 än, kan jag lägga in den första verifikationen i slutet på december så att det blir rätt i bokslutet, även om jag skickar in rättelsen till Skatteverket idag - eller måste verifikatet skapas samma datum som rättelsen till Skatteverket skickas in?
... Visa mer
2024-05-18
21:35
Hej, Jag upptäckte att några momsrapporter från ett stängt räkenskapsår inte stämmer (jag hade skapat en faktura på sista dagen i ett kvartal två gånger och missat att de skulle med i momsrapporten för det kvartal fakturan skapades och inte när den betalades), vilket har resulterat i att det står kvar en summa på 2641, 2614 och 2645. När jag pratade med Skatteverket sa de att jag bara ska gå in och rätta endast det som behöver rättas på Skatteverket, och att jag sedan korrigerar ändringen i det nuvarande räkenskapsåret. Hur bokför jag detta?
... Visa mer
2024-05-10
08:58
Tack för snabbt svar! Okej, kan du skriva ut hela flödet? Är det så här: Steg 1: Skapa kundfakturor 3060 K 250 1510 D 250 Steg 2: Matcha en utbetalning mot flera kundfakturor, lägg till en ny bokföringshändelse: 1510 K 2500 4535 D 1000 2614 K 250 2645 D 250 2440 D 1500 1930 D 1000 Om jag nu gör som Victor och istället skapar en leverantörsfaktura för amazonavgifterna, hur gör jag då när jag bokför leverantörsfakturan som inbetald? Steg 1: Skapa 10 kundfakturor 3060 K 250 1510 D 250 Steg 2: Skapa leverantörsfaktura 2440 K 1000 4535 D 1000 2614 K 250 2645 D 250 Steg 3: Markera de 10 kundfakturorna som betalda, lägg till en ny bokföringshändelse: 1930 D 1000 1510 K 2500 2440 D 1500 Efter detta steg är dock leverantörsfakturan fortfarande markerad som obetald, eller hur ska jag tänka där?
... Visa mer
2024-05-09
13:36
Hej, Jag får inte riktigt ihop det hela ändå enligt ovan metod.. En kundfaktura skapas för varje order, denna ska sedan markeras som fullt utbetald mot 1930, trots att Amazon drar av en summa för avgifter (som ska in i en separat faktura eller verifikat) och behåller även en summa som deposition som sedan kan användas upp för andra avgifter. Amazon gör sina utbetalningar i klumpar, dvs flera ordrar betalas ut i en klumpsumma, minus deras avgifter och depositionen. Att gå in och göra bortskrivningar i varje enskild faktura skulle ta en evighet och även om jag gjorde det, dvs bokade bort varje avgift för varje faktura, skulle det ändå inte gå ihop eftersom depositionen som amazon håller på inte kan bokas mot en kundfaktura utan är en samlad deposition från hela beloppet. När jag bokför en kundfaktura bokförs alltså hela summan mot 1930 som betald, vilket blir mer än vad som faktiskt kom in. Därför måste jag boka bort överskottet så att det blir rätt banksaldo. Så här tänker jag mig att man gör (i mitt fall är det momsfri försäljning då jag är momsregistrerad in England och Amazon betalar momsen åt oss): Steg 1: Skapa kundfaktura 3060 K 250 1510 D 250 Steg 2: Bokför samtliga fakturor som fullt betalda 1510: K 250 1930: D 250 Säg att det är 10 ordrar, så 2500kr som är inbetalda. Amazons avgift är t.ex. 1000kr Steg 3: Bokför Amazons avgifter som ett verifikat 4535 D 1000 2614 K 250 2645 D 250 1930 Kredit 1000 Nu hamnar vi i ett läge där Amazon har behållt 500kr, det ligger alltså 500kr för mycket på 1930. Steg 3: 1930K: 500 2440D: 500 När Amazon sedan använder summan som de behållt i deposition kan man i nya verifikat boka 4535 mot 2440 så att den delen minskar. Kan man göra så här?
... Visa mer
2024-04-15
20:26
Hej! Det är ytterst sällan vi köper tjänster i Storbritannien med vårt brittiska momsnummer, så jag vill helst använda ett "samlingskonto" för alla tjänster då de är så få. Jag brukar använda "4531" i vanliga fall när det gäller inköp från USA, Australien osv som köps med vårt svenska momsnummer. Skulle jag t.ex. kunna använda 4534 för inköp av tjänster i Storbrittanien? Mvh Sofia
... Visa mer
2024-04-12
20:41
Hej, Vi är momsregistrerade i Storbritannien då vi tillverkar och säljer produkter där. All försäljning och inköp ska redovisas till Storbritanniens motsvarighet till Skatteverket och ej inkluderas på den svenska momsdeklarationen. Vilket konto bör vi använda för att bokföra inköp av tjänster där säljaren har angett vårt brittiska moms-nummer?
... Visa mer
2024-04-12
08:16
Hej, Vårt företag säljer även inom Storbritannien och har därmed skaffat ett engelskt momsnummer för inköp och försäljning som sker inom det landet. Försäljningen och inköpen som sker inom Storbritannien ska inte med på den svenska momsdeklarationen eftersom vi deklarerar och betalar momsen till HMRC istället. För inköp av varor i Storbritannien har vi använt konto 4001 utan momskod, vilket kontonummer kan vi använda för inköp av tjänster inom Storbritannien där säljaren har fakturerat till vårt engelska momsnummer?
... Visa mer
2024-03-12
20:44
Hej, Okej då hänger jag med, ja det låter ju rimligt att göra som du skriver och bokföra den moms vi nu får tillbaka på försäljningskontot 3060. Precis, vi har inte bokfört någon UK moms utan har bokfört hela försäljningskostnaden utan någon moms, dvs lagt hela försäljningssumman på 3060. Ett exempel: Steg 1) 3060 (Försäljning varor inom Storbritannien) K - 200 1510 (Kundfordringar) D - 200 Steg 2) 1510 (Kundfordringar) K - 200 1930 (Bankkonto) D - 200 När vi sedan betalade in moms till engelska motsvarigheten till "skatteverket" bokförde vi den summan som en kostnad, på 4535. (Hittills har vi endast haft ett kvartal att deklarera för, och nu andra gången har vi alltså fått tillbaka moms istället).
... Visa mer
2024-03-09
14:23
Hej, Jag talade med Skatteverket och de sa att försäljningen inte ska med i den svenska momsdeklarationen alls. Vi har fått rekommendationen att bokföra själva momsbetalningen till deras skatteverk utan momskod på kontonummer 3060 (se länk här: https://forum.vismaspcs.se/t5/Fragor-om-bokforing/Momsregistrerad-i-England-hur-bokfora-forsaljning/m-p/221013#M33967). Jag har även fått rekommendationen att bokföra betalningen av moms till det engelska skatteverket på konto 4535 (se länk här: https://forum.vismaspcs.se/t5/Fragor-om-bokforing/Bokfora-Amazon-forsaljning-i-UK/m-p/232259#M38889) Min fråga är då hur jag bokför när vi inte ska betala moms utan istället få tillbaka den? Enligt logiken ovan känns det ju rimligt att jag då ska bokföra den på 4535 fast omvänt, dvs. 4535 som kredit och 1930 som debet.
... Visa mer
2024-03-08
20:40
Hej, Vårt företag är momsregistrerat i Storbritannien. Eftersom företaget har köpt fler produkter i landet än det har sålt under den senaste perioden har vi fått tillbaka en summa från deras Skatteverk inbetalt på vårt bankkonto. Hur bokför jag denna?
... Visa mer
2024-02-20
20:03
Hej, Hur bokför jag en förseningsavgift som Skatteverket har tagit ut pga försenad moms/arbetsgivardeklaration? Är detta korrekt? Steg 1: 1930 (företagskontot) K - 625kr 1630 D - 625kr Steg 2: 1630 K - 625kr 6992 D - 625kr
... Visa mer
2024-02-11
16:07
Och en till följdfråga: För varje order skapar vi ju en ny faktura, dessa betalas sedan ut som en klump till bankkontot från Amazon. Flera kostnader, såsom marknadsföringskostnader osv kan inte kopplas till en specifik faktura. Så när jag bokför alla fakturor som betalda måste jag ju bokföra dem mot 1930 som fullt betalda, och sedan skapa en separat verifikation för alla kostnader som Amazon drog och använde pengarna som kommit in på kontot från ordrarna för att betala. Så hur bokför jag detta?
... Visa mer
2024-02-10
22:18
Hej, Jag hakar på tråden ovan. Om Amazon behåller en summa på sitt konto, och ni som ovan löser det som att en del av kundfordran är kvar, innebär det inte då att någon av kundfakturorna står kvar som "delvis obetald"?
... Visa mer
2024-02-10
21:47
Hej igen, Jag har en till fråga ang. fakturan. Om man "använder upp" alla pengar som kunder har betalat och som kommit in på Amazon-kontot för att marknadsföra produkten på plattformen så kommer det ju inte in någon utbetalning alls på bankkontot. Hur kan jag då bokföra fakturan som betald om det inte finns en utbetalning till bankkontot att matcha den mot? När jag skapar en faktura och sedan bokför den som betald kan jag bara välja bankkontot som alternativ, men där finns ju ingenting, trots att fakturan faktiskt är betald i och med att den betalades direkt när köpet gjordes?
... Visa mer
2024-01-22
11:10
Hej Frågan gäller bokföringen av diffen för själva momsrapporten. När jag skapade momsrapporten första gången hade jag glömt att bokföra ett inköp. Det korrigerade jag sedan direkt till Skatteverket. Den ingående momsen för denna var 2131kr vilket jag då fick tillbaka från Skatteverket. Själva bokföringen från skatteverket tänker jag bokföra så här: 2650 K 1630 D Men hur bokför jag själva diffen som inte finns med i den bokförda momsrapporten?
... Visa mer
2024-01-20
10:22
Hej, Okej, så exakt hur bokför jag mellanskillnaden? Det är på konto 2641 (ingående moms) som diffen ligger. Gör jag så här? 2641 (debiterad ingående moms) Kredit 2131 2650 (redovisningskonto moms) Debet 2131 I momsrapporten står ju både 2641 och 2650 på kredit
... Visa mer
2024-01-14
02:19
Hej, Vad händer om jag gör en ny momsrapport på en som redan har blivit bokförd? Jag gjorde en momsrapport och betalade in summan till mitt skattekonto som Skatteverket sedan drog. Alla dessa händelser bokfördes. Jag upptäckte efteråt att den första rapporten inte helt stämde och skickade in en ändring till Skatteverket som betalade tillbaka mellanskillnaden på 2131kr till skattekontot. Jag upptäckte dock nu att den nya momsrapporten aldrig bokfördes i programmet, utan att jag gjorde ändringen direkt inne på Skatteverket. Vad händer om jag nu bokför den nya momsrapporten? Det är ju enbart mellanskillnaden som jag behöver bokföra då större delen redan betaldes och bokfördes i samband med den första momsrapporten.
... Visa mer
2024-01-13
09:40
Hej, Tusen tack för svaret! Ibland behåller Amazon även en summa som en så kallad "deposit" utifall att en kund skulle kräva återbetalning osv. Jag antar att just den summan inte kan räknas som en kostnad förrän den faktiskt används? Säg att de skulle dra avgifter på 100kr, betala ut 50kr till mitt bankkonto och behålla 50kr som de inte gör något med men har kvar på kontot ifall de skulle behöva använda den, bokför jag då så här? 1930 - Bankkonto: D : 50 SEK 1510 - Kundfordringar K: 200 SEK 4535 - Kostnader D 100 SEK De tar även hand om inbetalningen av själva momsen i England, dvs de drar av den engelska momsen som en "VAT invoice" och betalar in den åt oss till skatteverket i Storbritannien så att vi slipper. Bokför jag även detta på 4535?
... Visa mer
2024-01-07
10:17
Hej, Vi har börjat sälja produkter till privatpersoner i Storbritannien via Amazon UK. Produkterna tillverkas i Storbritannien och skickas direkt till Amazon UK lager, de lämnar alltså aldrig landet. Vi har momsregistrerat vårt svenska företag där så vi betalar vår moms till Storbritannien och inte i Sverige. Amazon tar flera avgifter för sina tjänster (annonsering, pack-och-plock, frakt samt en provision per såld produkt), dessa avgifter drar de direkt av från försäljningen som sker på deras plattform. Alla pengar från försäljningen hamnar alltså på företagets Amazon-konto, och där dras även alla avgifter. Allt dras i £, men faktureras av Amazon Luxemburg. Om det finns något över efter att alla kostnader är dragna, betalas en del av det som är kvar ut till företagets bankkonto. Om kostnaderna överstiger det som finns på Amazon-kontot dras mellanskillnaden från företagets bankkonto. Min fråga är hur allt detta ska bokföras? (Vi har faktureringsmetoden). Se ett påhittat exempel nedan: 1) Vi får en försäljning och skapar en kundfaktura där vi säljer en produkt för £15.33 med nuvarande växelvaluta som motsvarar 200SEK. Vi bokför fakturan som betald på följande sätt: 3060 (försäljning till GB, momsfri) K: 200 SEK 1510 - Kundfordringar D : 200 SEK 3. Efter två veckor får vi en summerings-invoice från Amazon av alla avgifter. Ska jag då dra dessa från kundfordringarna enligt datumets valutakurs? 1510 - Kundfordringar K: 50 SEK 4535 - Inköp av tjänster från ett inom EU, 25% moms D : 50 SEK 4. Efter alla avgifter behåller Amazon en summa på mitt konto där de betalar ut 50 SEK till bankkontot. Vi bokför den så här: 1510 - Kundfordringar K: 50 SEK 1930 - Bankkonto: D : 50 SEK Är detta rätt? Behöver jag någon gång i ovan steg justera valutakursen? Valutan är i GBP på Amazon kontot och ändras endast till SEK först när själva utbetalningen till bankkontot sker.
... Visa mer
2023-09-09
21:43
Hej, Under våren 2022 köpte jag ett varumärke med domän som bokfördes som Goodwill vilket ses som en immateriell tillgång. Det gick dock inte vägen och varumärket är nu nedlagt. I och med detta har det ju förlorat sitt värde och domänen i sig är inte mycket värda utan varumärket. Hur gör jag då med bokföringen av denna immateriella tillgång?
... Visa mer
2023-09-09
21:17
Hej, För ett par år sedan köpte vi en lådcykel att frakta paket från lagret till olika fraktbolag. Den kostade 25000 och vi har gjort avskrivningar under de år som gått. Nu är det 9 217,04kr kvar, cykeln i sig är så sliten att den inte går att använda mer och den har inget marknadsvärde (skulle inte gå att sälja). Kan jag skriva av den sista summan på cykeln eller måste jag fortsätta skriva av 30% per år tills allt är avskrivet?
... Visa mer
2023-06-09
21:47
Tusen tack! Vilket konto kan jag använda för inköp av tjänster i Storbritannien?
... Visa mer
2023-05-23
21:47
Hej, Jag har gjort en försäljning av ett varumärke samt lite inventarier och bokfört en del av det som Goodwill, men då blir det ju minus i balansrapporten under Goodwill. Så här ser det ut just nu: 1930: Debet 10.000 1070 (Goodwill): Kredit 7 594 3004 (Försäljning inom Sverige, momsfri): 2 406 Är 1070 endast om man köper något som Goodwill? Ska allt bokföras på 3004 istället?
... Visa mer
2023-05-10
22:08
Hej, Jag talade med Skatteverket och de sa att varken inköpen eller försäljningen ska med i den svenska momsdeklarationen alls. Ja det stämmer att momsen för både inköp och försäljning inom Storbritannien kommer att redovisas i den engelska momsdeklarationen.
... Visa mer
2023-05-09
20:23
Hej! Tack för svaret. Gäller detsamma för själva inköpen av varorna som jag ska sälja? Dvs att jag måste kolla med dem om de ska med i momsdeklarationen eller inte? Vilka konton ska jag i så fall bokföra dessa på? Det är varor som i Sverige skulle ha momssats 12% men som i England har momssats 25%.
... Visa mer
2023-05-04
21:21
Hej, Jag ska sälja varor i Storbritannien och eftersom varorna både tillverkas, lagerhålls och skickas inom Storbritannien till privatkunder har jag nu momsregistrerat företaget i Storbritannien. Jag har ett separat program som man ska använda för att ange sin moms på försäljningen som skett i landet och som ska skickas in till Storbritanniens skatteverk, men min fråga är hur jag bokför själva försäljningen av varorna i det svenska bokföringsprogrammet? Jag kommer ju inte betala någon svensk moms till Skatteverket då jag betalar momsen till Storbritanniens skatteverk istället. Mvh Sofia
... Visa mer
2023-04-12
21:51
Hej, När jag började göra årets årsredovisning upptäckte jag att en liten summan från 2021 kommit med som såklart påverkade 2022 balansräkning. När jag kikade på balansräkningen från 2021 ser den felfri ut hela vägen fram till 30/12, men något har hänt den 31/12. Jag minns att jag dubbelkollade att allt balanserade innan jag påbörjade Årsredovisning med Vismas årsredovisningsprogram, så detta var en överraskning. De verifikationer jag kan se på det datumet ser bra ut, så jag antar att något skett vid "Årets resultat, skatt och förändring av periodiseringsfond". Denna gjorde jag i Vismas Årsredovisningsprogram. Diffen är på 479.46 Hur hittar jag felet? Mvh Sofia
... Visa mer
2022-11-11
13:30
Hej, Toppen tack! Hur funkar det om man väntar med att föra över pengar från valutakontot, och det finns pengar där vid årsbokslutet? Hur ska man göra för att bokföra värdet i svenska kronor? Mvh Sofia
... Visa mer
2022-11-10
21:17
Hej, Vi kommer att både köpa och sälja i Storbritannien och tänker sätta upp ett valutakonto för brittiskt pund så att vi slipper valutaväxla hela tiden. Vi säljer i en webbshop där en faktura skapas för varje ny order, och där utbetalningen för alla ordrar sedan sker i klumpsumma till valutakontot någon gång i veckan. Hur gör man för att bokföra utbetalningen och matcha den med alla fakturorna? Skapar man en manuell verifikation med valutakursen som gäller det datumet utbetalningen och matchar den mot alla kundfakturor?
... Visa mer
2022-08-07
20:14
Hej! Tack för svaret, men även om det inte går att "skapa" en momsdeklaration måste man väl ändå kunna få ut underlaget till att själv fylla i en? Jag hörde att Visma Administration har en koppling till Sharespine som gör det möjligt via sin OSS-funktion, men antar att den inte är tillgänglig för Visma eEkonomi?
... Visa mer
2022-08-03
22:09
Hej,
Jag kommer börja sälja produkter till privatkunder i Storbritannien. Produkterna tillverkas samt skickas inom Storbritannien och lämnar därmed inte landets gränser. Dock måste företaget momsregistreras i Storbritannien, och därmed måste jag även skicka in momsdeklaration digitals (MTD) för försäljningen som skett i landet.
Kan jag göra det via mitt bokföringsprogram i Visma och hur gör jag då?
... Visa mer
2022-06-28
12:15
Hej,
Jag har tillfört kapital i mitt AB i form av skuld, och alltså bokfört det som “skulder till närstående konto 2893”. En del av det är återbetalt. För att förbättra bolagets soliditet vill jag omvandla skulden som fortfarande återstår till ett aktieägartillskott.
Hur bokför man omvandlingen?
... Visa mer
2022-06-28
12:04
Hej! Tack för svar. Jaha det visste jag inte. Vad händer om man missat att göra om från 2098 till 2091?
... Visa mer
2022-06-27
22:05
Hej,
Nu har jag gjort klart Årsdeklarationen med Vismas modul och resultatet för 2021 fördes in automatiskt.
I verifikatet står inte bara resultatkontona 2099 och 8999 med utan även kontona "2121 Periodiseringsfond 2021" och "8811 Avsättning till periodiseringsfond".
När jag ska göra en "ombokning" på resultatet nu 2022, ska jag inkludera dessa också eller endast 2099 och 2098 i verifikatet?
... Visa mer
2022-06-20
13:42
Jag har ett problem med ett par verifikat som jag bokförde fel och uppenbarligen gjorde korrigeringsverifikationen fel också. Nu försöker jag rätta detta men det vill sig inte.
Här är ett exempel på hur verifikationen och korrigeringen sett ut:
1930K 4 732
2510 D 4 732
Kontot 2510 var fel och det skulle egentligen varit 1630 (skulle alltså varit 1930K 4732 1630D 4732), därför korrigerade jag såhär:
Korrigering nr1:
2510 K 4 732
1630 D 4 732
Detta blev ändå fel i årsredovisningen. Jag kanske borde korrigerat även 1930 men gjorde ju inte det. Nu försöker jag åtgärda detta genom att korrigera korrigering nr 1.
Korrigering nr 2:
2510D 4732
1630K 4732
1630D 4732
1930K 4732
Problemet nu är väl att 2510 är tillbaka på debet? Hur gör jag nu?
... Visa mer
2022-06-15
09:12
Ja det står föregående års räkning, men jag tänkte att eftersom jag gör deklarationen för 2021 nu så menade de att "föregående år" var 2021. När jag öppnar balansrapporten för 2020 är den balanserad, det står 0.00 i Beräknat Resultat. I årsdeklarationen står dessa varningar: "Förändringar i Eget Kapital": 1) Raden 'Belopp vid årets ingång' har ett värde som är felaktigt för kolumn 'Årets resultat'. 2) Raden 'Belopp vid årets utgång' har ett värde som är felaktigt för kolumn 'Balanserat resultat'. När jag jämför "Eget Kapital" 2020 är beloppet "vid periodens slut" exakt samma som "vid periodens början" på 2021 balansräkning. Det enda jag ser som skiljer sig är att i balansräkningen från 2021 är det beräknade resultatet inte noll, diffen där är själva resultatet i resultaträkningen, men det ska man ju inte bokföra manuellt utan det ska väl ske först efteråt? Eller kan jag bokföra resultatet innan jag öppnar årsdeklarationen så att det balanserar och sedan öppna årsdeklarationen - och hur gör jag det i så fall?
... Visa mer
2022-06-14
21:54
Jag är inne i programmet "Årsredovisning" och under kontroll av årsredovisning står det i Balansräkning "Balansräkningen föregående år balanserar inte." Som jag har förstått ska man inte bokföra resultatet då detta sker automatiskt när årsredovisningen är klar. Saken är den att när jag går in i min balansräkning så är diffen det exakta belopp som är vårt resultat. Dvs vill Summa Tillgångar står det 320 313,01kr Vid Summa Kapital och skulder står det: 156 252,04 Beräknat resultat: 164 060,97 Detta är det exakta resultat vi har i vår Resultaträkning. Är detta anledningen till att programmet säger att Balansräkningen inte balanserar, och hur gör jag då?
... Visa mer
2022-05-17
21:28
Såg nu att jag mycket riktigt hade låst månaden, tack för hjälpen nu funkade det!
... Visa mer
2022-05-17
21:21
Från vad jag kan se är hela året upplåst (visste inte att man kunde låsa individuella månader när året är upplåst?). Det går inte att göra något annat än att periodisera. Tack för svaret, då får jag väl göra en manuell verifikation. Vet du händelsevis varför jag inte kan göra en korrigeringsverifikation trots upplåst år? Så att jag kan se till att det inte blir så där igen.
... Visa mer
2022-05-16
20:39
Hej,
Jag upptäckte att jag har råkat bokföra några verifikat på fel konto. Jag har bokfört dem på 2410 men de skulle stått under 2411. Jag kunde enkelt "redigera" detta på två av verifikaten (från augusti och september 2021) men vid de andra finns det bara en knapp som står "periodisera". Hur gör jag för att ändra så att verifikatet blir rätt? (Bokföringsåret är upplåst)
... Visa mer
2021-10-27
11:20
Hej! Tack för era svar! Ett problem är att många av dessa utgifter inte kommer via fakturor utan dras från bankkontot. Facebook annonsering t.ex. dras när man kommit upp i 5000kr, vilket kan ske på olika datum/intervaller varje gång. Många appar och andra utgifter dras även dessa på kortet och jag får kvitton på dem först när de dragits. Är enda lösningen för dessa utgifter att ha dem på någon slags excel-fil, eller kan även dessa planeras i bokföringsprogrammet?
... Visa mer
2021-10-27
09:16
Hej, Jag driver en e-handel och har flera olika typer av utgifter: - Inköp - Annonsering - Administrativa utgifter som appar, bokföringsprogram, lån osv - Frakt, hyra & 3PL - Moms Just nu har jag bara ett transaktionskonto och ett sparkonto. Sparkontot använder jag för att lägga undan moms så att jag kan betala den när det är dags. Däremot är allt annat samlat på ett och samma konto och jag tycker det är svårt att hålla koll och se till att man t.ex. inte spenderar för mycket på inköp när det finns vissa utgifter som dras random (allt från 1 gång om året till var tredje månad eller varje vecka. Jag tänkte därför lägga till fler transaktionskonton där jag sparar pengarna och där de kan dras när det är dags via autogiro/kortdragning eller faktura så att jag inte blandar ihop dem. Banken avrådde mig dock och sa att de flesta företag inte gör så, men gav inga råd kring hur de gör istället. Hur skulle ni lösa det för att få bättre översikt?
... Visa mer
2021-09-22
21:33
Tack för länkarna! Vet du möjligtvis vad han menar med "sidoordnad redovisning"?
... Visa mer
2021-09-22
21:30
Hej Josefine, Även om jag väljer att använda er OSS-funktion måste jag väl fortfarande själv sätta upp alla konton, och då behöver jag veta vilka momskonton jag kan använda? Eller gör ni allt det jobbet åt en?
... Visa mer
2021-09-22
13:34
Hej,
När man säljer en produkt till en privatperson utanför Sverige ska man ju numer ta betalt och bokföra den moms som gäller i det land personen befinner sig i.
För att göra detta måste vi sätta upp nya momskonton som kopplas till försäljningskontona och momskoderna.
Jag kommer sälja till 26 länder så det blir ca 52 olika försäljningskonton (två för varje land då livsmedel och vanliga produkter separeras).
Då är det väl bäst att jag skapa ett nytt momskonto för varje försäljningskonto (har redan skapat alla försäljningskonto och momskoder) så att jag kan hålla dem isär sedan i momsdeklarationen?
Min fråga är, vilka konton ska användas här? Kan man välja vilka nya som helst under 26XX som inte redan är upptagna?
... Visa mer
2021-09-07
14:21
Hej! Hur jag fick ett helt annat resultat minns jag inte, det beräknade resultatet står klart och tydligt i rapporten och ändå bokförde jag ett annat, jag snurrade hur som helst till det. Jag upptäckte felet långt senare när jag såg att balansrapporten inte nollade ut varandra och tittade närmare på vad det berodde på. Både det bokförda resultatet och årsredovisningen/deklarationen för det året är alltså fel. Jag antar att detta då ändras i det år man upptäcker felet, dvs nu 2021, men min fråga är helt enkelt hur jag bokför det? Ska jag göra en korrigeringsverifikation av både 8999 K + 2099 D och 2098 D + 2099 K eller endast en av dem, och hur gör jag en sådan som bokförs nu det år som jag upptäckte felet?
... Visa mer
2021-09-01
20:57
Tack för svaret. Det är en upptäckt jag gjort på ett gammalt räkenskapsår som redan är stängt och deklarerat. Kan du visa exakt hur jag bokför differensen mot 8910/8920? Jag hade av misstag angett resultatet som -56 364,07 men det var i själva verket -67 674,07 (därav en diff på 11 310 i resultat- och balansrapporten). Denna diff har ju påverkat balansrapporten på nästkommande år, om jag bokför på 8910/8920 kommer balansräkningen att balansera efter det?
... Visa mer
2021-08-31
12:25
Jag hoppar på denna tråd med en följdfråga. Jag upptäckte att jag också har bokfört fel resultat för ett tidigare år. Summan bokförs ju först den 31/12 under kontona: 8999 K 2099 D Den 1/1 året därpå gör man ju en ombokning av fg års resultat med kontona: 2098 D 2099 K Ska jag göra en korrigeringsverifikation av båda eller endast den sista (1/1)? /Sofia
... Visa mer
2021-06-24
10:14
Hej, Jag beställde varor från England som levererades med Postnord. Jag fick en faktura med moms samt tullkostnader från DPD Nederländerna, som tydligen är Postnords nya samarbetspartner för leveranser från England. Som svensk företagare måste man numer kräva tillbaka momsen man betalat till Nederländerna via Skatteverket. Min fråga är: HUR bokför man en sådan tull- och momsfaktura från ett annat eu-land? Och hur bokför man momsen när man väl får den återbetald? Mvh Sofia
... Visa mer
2020-11-17
12:57
Hej igen, Nu har jag kikat närmare på det här med en inkråmsaffär och det verkar visst lite mer komplicerat än jag hade hoppats (kontaktade en juristfirma som ville ha mer betalt för att hjälpa oss än vad verksamheten är värd vilket inte kändes som ett särskilt kostnadseffektivt alternativ). Jag lutar nu istället mot att sälja över lagret till anskaffningsvärde. Då är det alltså bara att räkna ut anskaffningsvärdet på allt, lägga på moms och sälja det till det andra bolaget? Kan man med denna metod även sälja domänet och kundlistan?
... Visa mer
2020-11-12
14:14
Vi donerar regelbundet en summa till One Tree Planted, en välgörenhetsorganisation som planterar träd. Hur bokför jag detta korrekt?
... Visa mer
2020-11-09
20:31
Hej, Hur bokför jag en faktura (där varan i fråga är importerad från land utanför EU) som ser ut så här: Kostnader/avgifter: 126kr Totalt momspliktigt: 126kr Moms 25%: 32kr Kostnader/avgifter: 678kr Icke momspliktigt: 678kr Totalsumma: 836kr.
... Visa mer
2020-11-02
10:15
I januari i år köpte jag ett domännamn i mitt AB. Nu har jag startat ett nytt AB som ska ta över detta domän och jag tänkte att det enklaste sättet är att sälja det från mitt gamla AB till det nya. När jag köpte domänet bokförde jag det som inköp av tjänst då jag inte tänkte på det som en produkt/tillgång. Hur gör jag nu när jag ska sälja det? Måste jag korrigera inköpet till ett köp av produkt för att kunna sälja det som ett sådant? Och hur bokförs en försäljning av ett domän? Hoppas någon kan hjälpa mig att räta ut det 🙂
... Visa mer
2020-09-25
11:30
Hej! Tack för svar. Förlåt min miss, jag har bokfört 2710 som Kredit. Jag läste igenom sidan på länken du bifogade, där har de använt 2731 istället för 2730 som jag har använt - måste jag ändra på detta eller går båda bra?
... Visa mer
2020-09-24
11:09
1Gilla
Tack! Då låter det som att det är enklast att helt enkelt köpa lagret till anskaffningsvärdet - tack för hjälpen.
... Visa mer
2020-09-23
10:28
Hej, Jag tror att jag har bokfört arbetsgivaravgifterna lite fel, i alla fall när det gäller själva inbetalningen till skattekontot, och hoppas att ni kan hjälpa mig reda ut det. Så här har jag bokfört själva utbetalningen av lön: Bokföring av lön: 1930 Företagskonto Kredit 7210 Lön till tjänstemän Debet 7510 Arbetsgivaravgifter Debet 2730 Sociala avgifter och särskild lönseskatt Kredit 2710 Personalskatt Debet Hur bokför jag utbetalningen till Skattekontot, och ska jag sedan bokföra ytterligare något mer?
... Visa mer
2020-09-01
09:40
Jag driver ett aktiebolag med flera olika verksamheter. Jag vill nu separera dem och föra över min ena webbshop till ett nytt AB. Jag och min sambo är de enda ägarna i båda bolagen. Skatteverket sa att det går bra att föra över lagret, och att man ordnar det i bokföringen genom att kreditera inköpsvärdet på det man har kvar i lagret och sedan flytta över det till det nya. Hur gör jag detta rent praktiskt i bokföringen? Vilka konton ska jag använda? Tacksam för svar!
... Visa mer
2017-06-14
10:48
Hej! Tack för svar, låter som en bra lösning! Men hur bokför jag då detta i den enskilda firmans bokföring? /Sofia
... Visa mer
2017-06-13
19:30
1Gilla
Hej, Jag hade lånat ut privata pengar till mitt eget AB, och skulle betala tillbaka dessa. Jag märkte dock dagen efter att jag hade fört över summan till min Enskilda Firmas bankkonto, och inte till mitt privata konto - dvs fel bankkonto! Hur bokföra jag detta misstag? Ska jag först föra tillbaka pengarna till AB kontot, och vad bokför jag det som i så fall i min bokföring på Aktiebolaget respektive den Enskilda firman? Tacksam för svar! Sofia
... Visa mer
2017-05-30
18:58
1Gilla
Hej! Hmm, okej, så det räcker inte att bokföra det när de når bankkontot? Dvs t.ex såhär (påhittade siffror): 1930 Bank - D 11 000 3051 Försäljning av varor 25% - K 9000 2610 moms 25% - K 2250 6571 stripe avgift - D 250 Mvh
... Visa mer
2017-05-16
18:13
Hej! Stripe är ju inte en bank, så är det verkligen rätt att bokföra det som en sådan? Jag tänker att man bokför händelsen först när den når själva bankkontot, eftersom det är då man får pengarna, innan dess är det ju Stripe som har pengarna? Därmed borde väl deras service avgift bokföras som något annat, men frågan är då vad? Mvh, Sofia
... Visa mer