Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

KattaB
MEDLEM

Nettoförsäljning underkonsult

Vi har underkonsult som fakturerar sina kunder via vårt företag och vi får 15 % av försäljningen. I nettoförsäljningen står underkonsultens hela försäljning med och räknas sedan bort som som kostnad till legoarbeten/underkonsulten (4600).

 

Problemet är att det ser ut som vi har större nettoförsäljning än vi har, vilket påverkar om vi behöver revisor eller inte. Så min fråga kan man bokföra underkonsultens försäljning på annat sätt?

1 SVAR 1
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Jag skulle säga att det kan vara bra att antingen kontakta en konsult alternativt höra med Skatteverket eller bokföringsnämnden (BFN) om råd kring detta. Enligt reglerna kring vidarefakturering så skulle jag säga att man måste bokföra det så som ni redan gör, eftersom det verkar handla om just vidarefakturering i ert fall och då hanterar man försäljningen som vanligt och kostnaden för sig. Detta eftersom det är ni som hanterar faktureringen åt underkonsultens vägnar, som på sitt sätt är en tjänst ni säljer, där ni sedan får en faktura från underkonsulten som då blir er kostnad. Jag skulle tro att det enda sättet för er att inte kunna hantera detta som en försäljning är om underkonsulten börjar fakturera helt själv, men det är svårt att säga till 100% utan en mer insyn kring alla olika lagar som finns och undantagen. 

 

Möjligtvis att någon användare i forumet kanske stött på detta problemet som kan dela med sig av sina erfarenheter, i annat fall så är det konsult eller Skatteverket/BFN som gäller för att få mer råd kring hur du bör hantera detta.

 

Ha det fint!

/ Josefine