Hej!
Tack för din fråga. Jag skulle säga att det kan vara bra att antingen kontakta en konsult alternativt höra med Skatteverket eller bokföringsnämnden (BFN) om råd kring detta. Enligt reglerna kring vidarefakturering så skulle jag säga att man måste bokföra det så som ni redan gör, eftersom det verkar handla om just vidarefakturering i ert fall och då hanterar man försäljningen som vanligt och kostnaden för sig. Detta eftersom det är ni som hanterar faktureringen åt underkonsultens vägnar, som på sitt sätt är en tjänst ni säljer, där ni sedan får en faktura från underkonsulten som då blir er kostnad. Jag skulle tro att det enda sättet för er att inte kunna hantera detta som en försäljning är om underkonsulten börjar fakturera helt själv, men det är svårt att säga till 100% utan en mer insyn kring alla olika lagar som finns och undantagen.
Möjligtvis att någon användare i forumet kanske stött på detta problemet som kan dela med sig av sina erfarenheter, i annat fall så är det konsult eller Skatteverket/BFN som gäller för att få mer råd kring hur du bör hantera detta.
Ha det fint!
/ Josefine