Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

QualiByte
MEDLEM

Nettolöneavdrag i budget

Sitter med budget inför nästa år. Har en anställd som har ett nettolöneavdrag. Hur får jag in det i budgeten? Den bokförs på konto 2790, men det kontot hittar jag inte i Ekonomiöversikt.

5 SVAR 5

Hej!

 

Konto 2790 är ett balanskonto så det finns inte med i resultatbudgeten.

 

Konto 2790 bör bokas om som en minskning av den kostnad det avser. Om det är en betald bilförmån kan man förslagsvis boka om det mot 5610 eller 5619. Är det en sjukvårdsförsäkring så kan man minska övriga personalkostnader eller dylikt.

 

Hoppas det var till hjälp, annars får du skriva igen 🙂

 

Mvh

Lovisa

 

 

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100

I mitt fall är det en förmånsbil, där jag har tagit bort förmånen genom ett nettolöneavdrag. Menar du då att jag istället för 2790 ska använda 5615?

Ja, du kan lägga det på 5615 men kanske bättre att lägga det på 5610 eller 5619 så att det blir separerat från leasingavgiften och andra bilkostnader. I årsredovisningen hamnar allt som övriga kostnader så där har det ingen betydelse.

 

Mvh

Lovisa

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100

5619 blir kanske bäst för mig då. Har inga kostnader på det kontot och kan använda det helt för nettolöneavdraget. Hur kopplar jag en löneart till det kontot? Nu använder jag "Avdrag efter skatt", men den är ju kopplad till 2790.

Om det bara är bilförmån som du gör på detta sätt så kan du styra om kontot 2790 till 5619 under Inställningar - Företagsinställningar - Löneuppgifter i Visma eEkonomi.

 

mvh

 

Lovisa

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100