Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

jennyb
MEDLEM

Ny verksamhet inom bolaget

Hej! 

 

Jag har nystartat AB och då jag inte fått in några konsultuppdrag än, så tänkte jag testa en ny affärsidé och förhoppningsvis dra in lite pengar till bolaget genom att sälja en produkt (ett eget tillverkat snacks) genom att tillverka, förpacka och sälja till närområdet för att se om detta kan bli något som efterfrågas på marknaden.

 

Bolaget är inte registrerat för livsmedel eller dylikt, mitt bolag är konsult inom events och resor... Kan jag köpa in förpackningar och ingredienser på bolaget och sedan sälja detta genom bolaget? Jag har Svea Bank och de har en swish-funktion för företag har jag sett. Om jag t ex säljer 500 förpackningar, blir det då 500 "verifikationer" jag ska bokföra sedan? Bara som ett exempel... Och får man hur som helst börja sälja något, oavsett vad företaget har för SNI-kod/inriktning? 

Eller vore det smidigare för bokföringens skull att bara testa affärsidén och sälja som privatperson? Man verkar få göra det vid enstaka tillfällen.

 

Tacksam för snäll hjälp i frågan för en nybörjare som vill våga testa nya affärsidéer på korrekt sätt 🙂 

2 SVAR 2
Roffakab
CHAMPION

Hej

 

I grunden verkar din ambitionsnivå vara att prova en ny affärsidé med vinstsyfte och varaktighet och då faller möjligheten att starta upp detta som en hobbyverksamhet. Så det korrekta sättet är att starta en ny verksamhetsgren i ditt AB. Då ska du:

- Meddela Skatteverket en kompletterande SNI-kod

- Meddela Bolagsverket utökning av verksamheten (ny bolagsordning)

_ Eventuellt justera din Företagsförsäkring

 

Vänliga hälsningar

RoffaK AB

jennyb
MEDLEM

Tack! Då gör jag så.