Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Pontus66
UTFORSKARE

Nyckeltal - Räntekostnader/Omsättning

Hej!

 

Ett enmans AB har en nettomsättning på ca 800k och råntekostnader på ca 50k!  (sifforna är något till jämnande)   Väldigt höga räntekostanderna i förhållande till netomsätt !!  (6,25%)

Fråga 1) Finns något nyckeltal på ovan?

 

1) Skulderna tilll kreditinstitut är på ca 125k

2) Leverantörsskulder på ca 10k     (bör inte innebära räntekostnader i normala fall)

3) Övriga skulder på ca 80k

4) Upplupna kostnader & förutbetalda intäkter 6k

Totalt 221k

Finns inget i årsred som tar upp något om långfristiga skulder, så de får antas vara 0

 

Fråga 2) Räntebärande kostnader bör vara 1) och 3) och blir totalt 205 k

 

Mitt intresse är hur kan man ha räntekostander på hela 50k i detta fallet. Verkar konstigt?

Hursomhelst en ohälsosam företagsekonomi.   Min "bekant" som har drivit bolaget ett par år och "kämpat" säger att nu "har det äntligen blivit klirr i kassan"...  För min del förstår jag inte vad han menar, mer "Ebberöds bank" för mig.

 

Jag inser nu att ovan funderingar inte hör hemma i detta forum, utan mer konkreta borkföringsfrågor. I så fall kanske det finns någon vänlig själ som kan hänvisa till något annat forum, där det kanske finns andra som har en "fetish" för Årsredovisingar.  Tack för mig.

 

Mvh

P

 

 

2 SVAR 2
Roffakab
CHAMPION

Hej

 

Är ingen expert i området så du får ta mina kommentarer för vad de är:

 

Jag skulle beräkna Rörelseresultatet/EBIT Earnings Before Interest and TAX under ett antal år och ställa det mot Nettoomsättning. Då får jag en bild av hur själva verksamheten går både beloppsmässigt och procentuellt mot omsättning och det oavsett hur verksamheten är finansierad. Är det Ebberöds bank eller inte.

 

"Klirr i kassan". Jag skulle göra en Kassaflödesanalys (Cash-flow) över motsvarande år och där se om det blir något klirr i kassan eller om verksamheten drar på sig mer skulder och kapitalbehov. Här får jag kanske också svaret på den "höga" räntekostnaden.

 

Personligen tror jag att analyser bör göras över en flerårig period.

 

MVH

RoffaK

Hej Roffa!  Tack för svar, bra tips.

 

I detta fallet var Årets Resultat efter finansiella poster/räntekostnader ca 50k. Alltså samma som räntekostnaderna var.  Det var det jag menade med E.B. ....

 

 En kassaflödesanalys kan vara bra men inte nödvändig i detta fallet om siffrorna är ungefär så här.

Det som behövs i detta fallet är en ordentligt stigade omsättning utan att finansiering följer i samma takt om det skall vara vetttigt.

 

Håller med att anslysen skall göras under flera år. I detta fallet är exemplet taget ett år som är flera året efter uppstartåret, vilket visar E.B.

 

Ibland är det kämpigt att vara egen företagare, men att lägga ner är inte alltid ett alterntiv...

 

/P