Hej,
Jag startade mitt bolag i april 2024. När det begav sig att allt var registrerat hos Bolagsverket så inträffar ju också bokföringsskyldighet på registreringsdatumet.
Registreringsdatum 19 april, bokföringsskyldigheten och räkenskapsåret startar med andra ord 240619.
När jag fick tillgång till mitt bankkonto så är aktiekapitalets insättning registrerat 240417 och kostnaden för bankintyget är registrerat 240418. Jag har läst mig till att bankintyget inte är en kostnad som bolaget ska/kan ta, utan är något som jag som stiftare ska stå för.
Jag har läst mig till att den dag som bokföringsskyldigheten träder i kraft så ska man upprätta en öppningsbalansräkning (nya riktlinjer BFN sedan ett par år tillbaka verkar det som). Detta har jag gjort i form av ett dokument som beskriver företagets ekonomiska ställning per den 240420, undertecknat och satt in tillsammans med andra dokument från registreringen.
Denna ser då ut i form av följande:
1685 D 1000
1930 D 24000
2081 K 25000
Öppningsbalansräkningen har jag sedan registrerat som ingående balanser, istället för att registrera Ver 1 Insättning aktiekapital, Ver 2 Bankintyg, Ver 3 Reglering kostnad bankintyg.
Eftersom bankintyget ska ersättas av mig som stiftare, så har jag lagt detta som en fordran närstående, vilket då indirekt innebär att förbjudet lån som jag direkt har reglerat med en insättning från mitt privatkonto till företagskontot och bokfört 1685 K 1000 och 1930 D 1000.
Utifrån ovan vill jag bara säkerställa att allt är i sin ordning, eller om det rent praktiskt skulle hanterats på ett annat vis?
Tack på förhand!
R