Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Nytt tillgångskonto i bokföringen

Hej!

Jag har en enskild firma som sysslar med musikinspelning och produktion, men har också använt firman för att fakturera och göra inköp som rör mitt band.

Jag har ett separat konto för bandet hos banken där jag bl.a. har satt in gage för spelningar, försäljning av merch och bidrag från studiecirkel. Alla utgifter och intäkter som rörde bandet under förra året bokförde jag som Egen insättning respektive Eget uttag.

Nu vill jag börja föra in bandets intäkter och utgifter på ett separat konto i bokföringen. Vi har redan en viss mängd pengar på kontot sedan tidigare. Tänker jag rätt om jag gör en egen insättning enligt följande av det belopp som just nu finns på bandkontot?

KontoDebetKredit
2018 - Övriga egna insättningar 5000
1940 - Företagskonto

5000

Och i fortsättningen bokför jag alla intäkter och utgifter som rör bandet på konto 1940, och övriga affärshändelser på 1930?

3 SVAR 3
Joachim E
MODERATOR

Hej

Har själva intäkterna tidigare bokförts så kan du göra på det sättet. 

Har de inte bokförts innan så måste de tas upp som en intäkt och ev moms skall redovisas.

Kan då se ut som nedan exempel som avser försäljning med 25% moms.

1940 Debet 5000
3051 kredit 4000
2611 Kredit 1000 

/Joachim

Okej, tack! 🙂 All försäljning som har gjorts sedan firman startades finns med i förra årets bokföring och momsen är redovisad, men har som sagt bokfört allt som "Eget uttag".

Däremot finns det både momsfria intäkter och utgifter som inte är med i bokföringen, det är bl.a. tidigare studiecirkelbidrag och enstaka inköp som andra medlemmar i bandet har gjort, där jag har flyttat över pengar till mitt privata konto och swishat dem. Har haft kontot i drygt 4 år så det har varit pengar in och ut sedan långt innan jag startade firman. Om man summerar de bokförda intäkterna och utgifterna som rör bandet så kommer man alltså inte att få samma belopp som finns på kontot i dagsläget.

Men i och med att all moms är bokförd och jag har gjort ett uttag av intäkterna, kan jag betrakta det som att jag tar "mina" pengar och helt enkelt sätter in i firman igen?

Hej

Det går bra så länge alla intäkter och utgifter först är bokförda. Så kan du bokföra det som du skrev inledningsvis. 

1940 Debet
2018 kredit.

/Joachim