Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

OBS Konto 2999

Hej 

Har i föreningen en mycket gammal post under kortfirstiga Skulder OBS konto 2999 på -4000kr. 

Detta har vi nu i styrelsen undersökt och den härhör från ganska lång tid tillbaka och är nu avskriven. 

Hur får jag bort den från Balansräkningen, vad skall krediteras och vad skall debiteras i detta fall. 

 

Sedan har vi en gammal post på fordringar också 1630 skattekonto på 310kr som också den skall skrivas av och nollas. Vad använder jag för motkonto där? 

 

Tack 

Malmö BK 

3 SVAR 3

Har fått koll på vad den uppbokade kostnaden avsåg? Det skulle kunna vara bokslutskostnad om man köpte in den tjänsten. 

Man bör ju alltid "backa" en sådan bokning, d.v.s. debitera 2999 och kreditera samma konto som användes vid uppbokningen. Nu är det väl inte så noga i en idéell förening då dom är skattefria men det är ju alltid kul att göra rätt...

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för svaret 

du har rätt att det inte är så noga med en ideell idrottsförening med ca 100 kkr i omsättning men vill först försöka göra rätt. 
Jag har ingen info om vad det gällde och inte heller från vilket år det kommer från. Men är det helt fel att boka mot konstaterade förluster 6351 

Nja, det är ju ingen förlust då du isf kommer att krediter 6351 och alltså få en intäkt. Skulle nog faktiskt välja att lägga det som kredit på något konto som har med administration att göra om det finns något. 

Du kan ju även kolla bakåt i den tidigare bokföringen och se om du kan hitta när det dyker upp. Men det beror helt på var dem bokföringen förvaras, vilket iofs bör vara hos föreningen...