- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Obetalda fakturor kontantmetoden
Hej!
Jag har några obetalda fakturor från föregående år. Jag använder kontantmetoden. Vi har ingen momsregistering hos skatteverket. Vad behöver jag göra med dessa fakturor innan jag låser föregående års bokslut?
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej
Du skall matcha inbetalningen som vanligt mot fakturan (Om den är skapad i eEkonomi) men du gör det i 2025. Då du använt systemet funktion för kundfordringar så kommer systemet hantera det rätt åt dig.
De du ännu inte fått betalt för gör du inget med nu utan hanterar först när du fått betalt.
Gällande summan på 1572 så förmodar jag att du inte vet vad det avser?
Bokför om det mot eget kapital i så fall för att få bort det.
1572 Kredit 200
206X Debet 200
/Joachim
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Okej super så inget mer än bokföringen till 1510 görs av obetalda fakturor för detta år? Då saknas ingen bokföringspunkt gällande dem?
Jo enligt föregående kassör är det en boende som betalat 200 kr för mycket. Jag kanske ändå bokför det som eget kapital? Använder jag 2067 där jag i dagsläget har eget kapital bokfört eller väljer jag något annat 206X konto?
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej
Ja lägg det mot eget kapital konto 2067.
/Joachim
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej!
Nu gjorde jag som du skrev ovan och nu ligger det -400 istället för -200 kr på det kontot. I verifikationen (samt ovan) har jag skrivit 200 istället för -200 kr vilket jag inser måste vara ett misstag. Räcker det med att jag går in i verifikationen och ändrar till - framför 200 på både kredit och debet?
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej
Minsutecken går inte att använda utan du får korriera det och lägga in det på två nya rader åt rätt håll istället.
/Joachim
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej,
Ja såg att det inte gick med minustecken. Kommer det bli rätt om jag går in och redigerar i den verifikation jag gjorde igår och ändrar till:
1572 debet 200
2067 kredit 200
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej
Ja om du skapar en korrigeringsverifikation där du markerar vilka konton som skall ändras och sedan lägger till två rader med den kontering du skrev så kommer det blir korrekt.
/Joachim
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Såhär?
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej
Helt korrekt på det sättet.
/Joachim
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej,
När jag gjorde en korrigeringsverifikation enligt ovan så finns det ändå -400 på konto 1572 i balansräkningen. Varför?
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej
Var beloppet på 1572 verkligen positivt i balansräkningen från början? Det förutsatte jag eftersom det var ett tillgångskonto som felet låg på.
Det verkar vara tvärtom dvs att beloppet var negativt och att konteringen skall vara vänd åt andra hållet när det gäller debet och kredit.
1572 Debet
2067 kredit
/Joachim
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Nej jag skrev det ovan att jag glömde skriva till dig att det stod -200. Så när jag bokförde:
1572 kredit 200
2067 debet 200
...så blev det -400 i balansräkningen. Då sade du att jag skulle omvända enligt skärmdumpen med en korrigeringsverfikation för att få bort det från 1572. Den tog jag nu bort så vi är åter på att det står -400 i balansräkningen. Se skärmdump.
Så det räcker nu med att skapa en korrigeringsverfikation och bocka i de två rutorna så att 1572 får debet och 2067 får kredit. Då bör raden försvinna från balansräkningen?
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej
Lättare i detta fallet att du lägger in en ny manuell verifikation på detta sätt
1572 Debet 400
2067 Kredit 400
/Joachim
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Okej och då alltså lämna den tidigare felaktiga verifikationen som den är?
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej
Yes du justerar den med en ny verifikation istället. Du kan hänvisa till verifikationsnumret i textfältet bara.
/Joachim
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Yes den är borta nu tack!
Ser du något mer avvikande i balansräkningen som jag behöver ordna innan jag nu bokför årets resultat?
Det var inget mer jag behövde göra boköringsmässigt med kundfodringarna på 1510 under 2024, för ens på 2025 års bokföring?
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej
Nej nu ser det korrekt ut utifrån vilken information jag har.
/Joachim
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Ja jag kan också härleda alla konton nu. Ser "rätt" ut för mig också.
En fråga kring kundfodringarna. Det är fyra stycken.
1a - har vi fått betalt för men på 2025. Bokförs på 2025 års bokföring som vanligt som jag förstod det?
2a & 3e - de här lär jag få betalt för under 2025 med lite tjat.
4e - denna är jag tveksam till om jag någonsin kommer att få betalt för. Ska jag markera den som befarad kundförlust? Om jag mot förmodan skulle få in de pengarna när jag väl gjort en befarad kundförlust, kan jag ändå bokföra inbetalningen mot den gamla fakturan?
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej
1. Helt korrekt att du hanterar dem som vanligt. Den kommer bokföras mot 1510 eftersom du har använt kundfordransfunktionen.
Jag hade rekommenderat att låta det ligga kvar på kundfordringar och sedan justera det som en konstaterad kundförlust senare under året.
/Joachim
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Okej då har jag bockat av att inga konstaterade kundförluster finns för 2024.
Och i årsavstämningen frågar de kring just fakturor där pengarna inkommer på räkenskapsåret efter. Men som jag förstår det gäller det enbart över 5000 kr och min är under 3000 kr. Som jag förstått dig gör jag ingenting alls då på 2024 utan inväntar 2025.
Så nu är det enbart att bokföra årets resultat och sen låsa året?
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej igen,
Jag ser att jag hade tagit en skärmdump för 2025 års balansräkning. Där är summorna på 1572 och 1760 helt strukna.
Här kommer en för 2024. Där står de med det står att förändringen är positiv på båda kontona vilket gör att det är noll vid periodens slut. Detta är korrekt eller hur?