Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Monica30
MEDLEM

Obokat resultat

Hej

jag har tyvärr gjort en tabbe, detta är på ett bokslut som är både inskickat och deklarerat och det är ett för litet belopp för att jag ska dra upp en rättning. Jag har korrekt resultat i bokslutsprogramet och har således skickat in rätt resultat i årsredovisning och deklaration. Men, jag bokar bokslutstransaktionerna manuellt i Visma Admin och det är här felet blev. Jag bokade 1000 sek för lite förra året, konto 7830/1229. Så jag stängde förra året med en balans som jag inte såg. Jag bokade in rätt resultat så jag kan inte motboka mot 8999 för då blir det fel där.

Nu ska jag göra bokslut per 0430 och insåg att jag har 1000 som jag inte vet hur jag ska handskas med. Hur ska jag göra för att få bort detta? 

23 SVAR 23
Joachim E
MODERATOR

Hej Monica

Om det i det tidigare året är inskickat ett bokslut med korrekt resultat i så kan du justera detta genom att bokföra om de 1 000 kr som saknades mot konto 2091 balanserad vinst förlust för att få allt att stämma i det året du skall avsluta nu.

2099 debet/kredit (beroende på om det ligger plus eller minus)
2091 debet/kredit (beroende på om det ligger plus eller minus)

Efter den konteringen är gjord kommer du får ett korrekt resultat i detta året och kan bokföra upp det mellan konto 2099 och 8999.

Önskar dig en fortsatt fin dag.
Joachim
 

Hej, kan jag verkligen göra det, då har jag ju inte samma summa som i bokslutet. Just nu så stämmer alla summor, jag gjorde en korrigering mellan 5210/1219 för att jag skulle få 1219 korrekt, detta gjorde jag på nya året. 

Monica30
MEDLEM

det är bara i bokföringen som jag har fel, inte i bokslutet

Hej

Toppen då kan du använda den justeringen av de 1000 kr som jag skrev om i det tidigare svaret. Dvs göra en justering mellan 2099 och 2091.

Ha det fint
Joachim

Monica30
MEDLEM

Om jag bokar mot 2091 så har jag inte samma balans som i bokslutet. Just nu så stämmer 2091 mellan bokföringen och bokslutet. Likaså 2099. 

Hej

Menar du i det året du håller på med nu eller det året som felet uppstod i? Om det är fel på resultatet i ett tidgare år med 1 000 kr så bör ju något vara fel i året efter också på antingen 2091 eller 2098. 

Du skall inte göra rättningen i det året som felet uppstod i utan du gör det i det året du håller på att avsluta nu.

Monica30
MEDLEM

Förlåt om jag var otydlig, jag menar i nuvarande bokslut, per 230430. Jag gjorde korrigeringen mellan 5210/1229 nu i nuvarande år så jag fick rätt på balansen för konto 1229. Konto 2091 och 2099 stämmer i nuvarande år mellan bokföringen och bokslut. 

Monica30
MEDLEM

ska jag boka 5210/2099 kanske?

Joachim E
MODERATOR

Hej

Slog mig precis nu att det var en avskrivning som inte var rätt bokförd. Visst var det så?

Om så var fallet så skall du lägga till en avskrinng av de 1000 kr för då stämmer inte det faktiskt avskrivna värdet från det tidigare året.

D7830 1 000
K1229 1 000

 

På så sätt kommer du får avskrivningarna att sämma samt resultatet minskar med 1 000 kr

Hej

Skulle behöva veta vart du får det felet någonstans. Har du möjlighet att bifoga en balansrapport där du tagit bort all känslig information som organisationsnummer mm så jag kan få ta en titt på hur den ser ut.

Alternativt så kan det vara lättare om du ringer in till vår support på 0470-70 61 00 så någon kan skärmdela med dig och kika på hur det ser ut hos dig.

ok, då ringer jag supporten, tror det är enklare att ha en i örat och kunna diskutera problemet. Tack för din hjälp. 

Hej, jag kunde inte få hjälp via telefonsupport, de svarar bara på tekniska frågor i programet och inte bokföring. Min fråga gäller ju bokföring. Vad ska jag ta bort på balansrapporten som är känsligt mer än företagsnamnet och org nr? 

Hej

Det är organisationnumret, företagsnamnet och vem som skrivit ut den som står längst ner som inte behöver vara med. Alla konton och belopp kan vara kvar.

Mvh
Joachim
 

Godmorgon, hur bifogar jag något här i forumet? hittar inte rätt ikon så jag kan bifoga.

Hej

Det finns i fältet när du börjar skriva ett inlägg ett antal ikoner för olika saker högst upp. En av ikonerna är för att infoga bilder/skärmklipp. Se bild nedan.
Du kan även dra över filer till forumet genom att klicka på filen hålla inne musknappen och sedan dra över filen från t ex skrivbordet på din dator och släppa filen på forumssidan.

 

 

Ha det fint
Joachim

 

 

 

ok, jag fick göra om till jpg och sen göra två st men här är den. Som du ser så har jag 1000 lappen kvar som obokat resultat. Alla balanser stämmer mot bokslutet. 

Hej

Då de 1 000 kronorna kommer med som en ingående balans från året innan och du som jag förstod det redan lagt till konteringen för den saknade avskrivningen i året 2022-2023. Så måste det vara beloppet som är bokfört som årets resultat som inte är korrekt. 

Då det inte finns något belopp kvar under perioden på beräknat resultat så verkar det som om att den saknade avskrivningen inte är bokförd. Gorde precis ett test i mitt eget system där jag hade ett ingående värde på 1000 kr från ett tidigare år och när jag lade till avskrivningen som saknades från året innan på detta sätt så försvann det ingående värdet från det beräknade resultatet.

D7830 1 000
K1229 1 000

Kan du kontrollera att ovan kontering är gjord i året 2022-2023?
Om den konteringen är gjord så är det beloppet som är bokfört som årets resultat som inte är helt korrekt bokfört. Den konteringen behöver justeras upp med 1000 kr alternativt att du justerar det beräknade resultatet som är kvar mot konto 2091 balanserad vinst förlust. 

2099 Kredit 1000
8999 debet 1000

Eller

2099 Kredit 1000
2091 Debet 1000

Önskar dig en fortsatt fin dag.
Joachim




Hej

Mitt problem är att alla balanser stämmer mot årsbokslutet, alla balanser i bokföringen stämmer mot balanserna i bokslutet. Jag kan inte lägga en bokning mot 2099, inte heller mot 2091, då får jag fel balans med mig till nästa år. 

Ja, jag har redan korrigerat 1229 med en bokning i kredit för den felaktiga bokningen från föregående år (21-22), detta löste inte upp något, jag har fortfarande kvar 1000 som obokat resultat som du ser på min balansrapport. 

Mitt problem kvarstår, hur gör jag för att det ska bli rätt? Precis alla balanser stämmer just nu, det är det stora problemet.

kan jag eg gå in och lägga en bokning i 20220430? i bokföringen menar jag endast, inte i bokslutet för där är det rätt. Och sen läsa in ingående balans och sen ta bort min korrigering som jag gjort nu per 20230430?

Hej

Det går bra att lägga till konteringen enbart i bokföringen om bokslutet är korrekt och det inte finns med något beräknat resultat där.

Du bör även kunna låta korrigeringen vara kvar så länge du ser till att låsa året. Så du inte har kvar ett beräknat resultat i 2022-2023.

 

Mvh
Joachim