Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Ombilda Enskild firma till AB eller starta nytt AB

En rubrik som finns några ggr i detta forum men jag hittar inte svaren på min fråga:

 

Finns det någon fördel egentligen med att ombilda till AB istället för att bara starta nytt AB och lägga ner EF? Förfarandet är väl mer eller mindre detsamma ändå? Det är samma typ av verksamhet som ska fortsätta drivas i AB.

1 SVAR 1
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej Johan,

Ser att du inte har fått svar på din fråga och det har varit svårt att hitta rena jämförelser mellan en ombildning från enskild firma till aktiebolag vs att starta ett nytt aktiebolag men jag delar helt enkelt med mig av den info som jag hittat. 

 

verksamt.se hittade jag en del information om byte av bolagsform - hur det påverkar dig och din verksamhet, vad du bör tänka på både rättsligt och ekonomiskt. Här finns även länkar för den som väljer att avveckla sitt företag - tänker att den kanske är användbar för dig främst om du väljer att skapa ett helt nytt aktiebolag.

 

Hos skatteverket.se hittade jag länken Ombilda enskild näringsverksamhet till aktiebolag. Här finns lite tips och regler som du behöver förhålla dig till vid en ev. ombildning om det blir aktuellt.

Det finns en del information på andra hemsidor också men jag har svårt att avgöra hur tillförlitliga dessa källor är. Läs på lite till och slå gärna en signal till din redovisningskonsult som har bättre insyn i just din bokföring och därmed hur de olika alternativen kommer påverka dig ekonomiskt och rättsligt. 

 

Ha en fin dag! /Tinna