Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Oscar k
MEDLEM

Ombilda enskild firma till aktiebolag

Hej! 

jag behöver lite bokföringshjälp nu när jag ska ombilda. 

I min firma har jag ett lager värderat till 250tkr som jag vill föra över till aktiebolaget där jag ska bedriva verksamheten vidare och lägga ner denna enskilda firma. 

jag har även likvida medel i firman men dem kommer jag ta som uttag och sedan stoppa in i aktiebolag sen. Jag har inga skulder i enskilda firman just nu förutom skatt från året 2023. 

Jag vill att aktiebolaget ska få en skuld till mig som aktieägare för dem 250tkr i lager jag kommer ”sälja” för bokfört värde till aktiebolaget från enskilda firman.

Om någon kunnig och snäll person kan hjälpa mig hur bokföringen ska se ut både i EF och AB är den guld värd. Tacksam för svar! 
mvh, Oscar 

1 SVAR 1
Pamela J
MODERATOR

Hej @Oscar k 

 

Tack för din fråga och välkommen till forumet!

 

Baserat på det du skriver och vad jag kan läsa mig till på SKVs hemsida så inkluderas du av undantaget från huvudregeln gällande överlåtelser av tillgångar och skulder:

 

"När du överlåter tillgångar och skulder (inkråm) i en verksamhet och priset understiger marknadsvärdet sker beskattning som för ett eget uttag. Det innebär att du beskattas som om överlåtelsen skett till marknadsvärdet.

Det finns undantag från regeln om uttagsbeskattning. I samband med byte av företagsform kan du överlåta tillgångar till det skattemässiga värdet även om det är lägre än marknadsvärdet. Du beskattas i regel inte för eget uttag om

Detta innebär isf att bokföringen ser ut så här:

EF

14XX Kredit

2010 Debet

 

AB

14XX Debet

2893 alternativt 2393 Kredit (då du nämner att aktiebolaget ska ha en skuld till dig)

 

Observera att ovan svar är en allmän vägledning, man bör vara medveten om att särskilda omständigheter kan innebära att hanteringen ser olik ut i olika situationer. Jag skulle därmed rekommendera dig att konsultera med Skatteverket/en redovisningskonsult för att försäkra dig om att bokföringen blir korrekt.

Tänk även på att det måste upprättas ett överlåtelseavtal mellan den enskilda firman och aktiebolaget. Detta ska alltid göras, även fast det endast är du som i huvudsak drivit både den enskilda firman och kommer att driva aktiebolaget.

Aktiebolagets styrelse måste ta ett beslut om att göra uppköpet. När det är gjort upprättas ett överlåtelseavtal. I avtalet ska följande ingå:

  • Vad aktiebolaget köper av den enskilda firman
  • Vilket pris aktiebolaget ska betala för den enskilda firmans tillgångar och egendom
  • Överlåtelseavtalet ska signeras.

 

Önskar dig en fin dag!

/Pamela