Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Ombokning inköp från EU-land till rätt kostnadskonto efter gjord momsredovisning

Hej!

Önskar svar från moderator på min fråga, tack på förhand.

Jag har köpt marknadsföringsmaterial från Vistaprint i Nederländerna. Bokfört korrekt enligt modell från det här forumet.

Kostnaden belastar fel kostnadskonto eftersom man använder konto 2645 vid registreringen för att momsen ska bli rätt. Ursprungskonteringen syns i bilden nedan.

Nu har jag gjort momsredovisningen och skickat in till Skatteverket. Men jag har inte gjort bokslutet klart.

Fråga: Hur bokar jag om så att kostnaden hamnar på marknadsföringskonto, t ex 5990? Förutsatt ovanstående.






14 SVAR 14
Fd medlem
Inte tillämpbar

Skapa ett nytt konto benämnt 4057 Omförda kostnader EU men lägg inte in någon momskod, kreditera kostnadsbeloppet du bokfört på konto 4056 och debitera önskat kostnadskonto, t ex 5990

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Och då använder jag bara kostnaden utan moms, dvs 268 kr i det här exemplet?
Kan jag göra det som en klumptransaktion, eller ska jag skapa korrigeringsverifikationer för var och en av fakturorna?

(Såg att det blev fel konto i frågan, menar förstås 4056.)
Fd medlem
Inte tillämpbar

Alldeles rätt tänkt

Lämplig ver text är.
"Omföring från konto 4056" eller ange annan lämplig verifikationsinfo.

(Lugnt, jag förstod vad du menade:))

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Dumt av mig att föreslå 4057 om det var "upptaget", prova 4055 eller något annat kontonummer i samma härad som inte redan finns

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej! Hakar på denna tråden. Jag har tidigare gjort ombokningen (från konto 4535 till 6550) direkt så att kostnaden hamnar på rätt konto, men inser nu att detta måste väl bli fel med momsredovisningen? Man måste alltså vänta med att boka om till rätt konto tills att man gjort färdigt momsredovisningen och sedan kan alla utgifter för hela året bokas om i samband med bokslut så det blir rätt, stämmer detta?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja då blir det fel i momsredovisningen.

Du måste inte vänta till dess du gjort färdigt momsredovisningen eller till bokslutet.
Vill du ändra under året kan du göra som jag beskrev ovan

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för svar Mikael! 

Jag har alltså bokfört 
4535 Debet 
2645 Debet
2614 Kredit
1930 Kredit

...och sedan bokat om beloppet från 4535 till 6550, är inte det samma som du föreslagit ovan? Och då stämmer väl själva moms in och ut på konto 2645 och 2614 men inköp av tjänster eu (4535) blir 0 då man upprättar momsredovisningen?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det jag föreslår är att du skapar ett nytt konto i samma härad som 4535 ( t ex 4536 eller annat ) och krediterar det kontot istället för att inte störa momsredovisningen kopplad till 4535

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Fattar! Tack för hjälpen 🙂
Fd medlem
Inte tillämpbar

Men blir det inte då att man totalt har för mycket kostnader? Dvs samma kostnad finns på två ställen i ens bokföring?

kredit 453X
debet 6550
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Nej det finns ju en kostnadskontering i kredit också när du gör som jag beskriver, som är till just för att det inte ska uppstå samma kostnad två gånger
Kredit 4536
Debet 6550 
den innebär ingen kostnad totalt sett

Mikael

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Nu är jag med, tack för förtydligandet!