Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Frida_9
MEDLEM

Omföring IB eget kapital

Hej,

Jag har en liten fundering. Jag använder konto 2013 (egna uttag), 2018 (egna insättningar) samt konto 2017. 

Lånen vi har betalar vi privat varje månad men 45% av lånekostnaderna hör till NV. Därför bokför jag varje år (31/12) en uppbokning av lån och amortering enligt D8400 (räntor), D2350 (Långfristiga skulder), K2017 (årets kapitaltillskott). Min fundering nu är om även 2017 ska med vid omföring av ingående balanser till kapitalkonto (2010)?

Detta gäller alltså näringsverksamhet.

4 SVAR 4
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej!

 

Normalt sett omförs alla konton mellan 2011-2019 till 2010 i bokslutet. Detta för att enklare kunna särskilja vad som blivit uttaget och insatt under året.

Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~

Blir lika osäker varje år. Spelar det någon roll om kontona nollas den 31/12 eller 1/1? 

Hej Frida! 

Ja det är lätt hänt, man gör ju bara detta en gång per år. Omföringen görs den 1/1 år två och en rekommendation är att göra det i samband med att du bokför föregående års resultat, i vårt foruminlägg Omföring av konton för eget kapital kan du läsa mer. 

Ha en fin dag och god fortsättning! 🙂 
/My 

Daniel Lo
MEDLEM

Hej,

 

Jag undrar om det är någon som vet vilka konton som ska nollas vid nytt räkenskapsår i Visma eEkonomi?

 

Mvh Daniel