Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Karl-Bertil
UTFORSKARE

Omföring av EU-momskonton vid årsbokslut

Jag har ett företag i Frankrike som sköter min enskilda firma's webbsida och som debiterar mig (i SEK) för detta varje månad. De tar inte ut någon EU-moms utan jag bokför detta med omvänd skatteskyldighet 25% enligt BAS-kontoplanen som nedan. Firman bokför enligt kontantmetoden.

Debet (4635) 60 kr - för tjänsten

Debet (2645) 15 kr - beräknad ingående moms

Kredit (2614) 15 kr omvänd skatteskyldighet

Kredit (1930) 60 kr - betald med företagskontot.

1) Jag hoppas att ovanstående är rätt konterat?

2) Vid räkenskapsårets slut, efter sista momsrapporten, antar jag att de båda balanskontona (2645,2614) skall nollställas, hur görs det?

Mvh

Bertil

2 SVAR 2
Joachim E
MODERATOR

Hej

1. Misstänker att det blev en siffra fel i kontonumret och att det är konto 4535 du använder? Om det stämmer så är konteringen helt korrekt. Konto 4535 är inställt med rätt momskod (21) vilket gör att momsrapporten uppdateras på rätt sätt.

2. Det stämmer att när momsrapporten för momsperioden godkänns och rapporteras så skapas det en verifikation av systemet som nollar samtliga konton för moms. Det är med andra ord inte något du behöver göra manuellt. Det räcker med att gå in under Bokföring > Momsredovisning i e-ekonomi och skapa din momsredovisning så hanterar systemet detta åt dig.

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim

Karl-Bertil
UTFORSKARE

Hej,

Tack för snabbt svar och klara besked. Toppen support.

Ja det är konto 4535 som jag använder. Det var ju praktiskt att nollningen sker automatiskt. Jag var kanske lite orolig att jag skulle få problem längre fram.

Bertil