Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Helena11
UTFORSKARE

Omföring av föregående års resultat?

Mitt första år med Visma eekonomi, och ska nu avsluta år 2024. Hur ska jag bokföra omföring av föregående års resultat samt årets resultat? År 2023 hade jag en redovisningskonsult som använde Björn L:s program, osäker på om det är samma kontonummer.

Fråga 1: ang år 2023 års resultat (År 2023 gav ett minusresultat, och ingen vinstutdelning)

23-12-31 bokfördes 2023 års resultat:

8999                                           Kredit 10 kr

2099    Debet 10 kr

Innebär detta att jag den 241231 ska bokföra detta belopp som ”omföring av årets resultat:”

2099                             Kredit 10 kr

2091 Debet 10 kr?

Det finns ett bokföringsförslag som heter Ombokning av fg års resultat (innan stämman) resp ( efter stämman) Är detta något jag ska använda istället?

Fråga 2: ang år 2024 år resultat:

Ska jag manuellt bokföra år 2024s resultat den 241231? Eller sker det per automatik?

Det finns ett bokföringsförslag, där det kommer upp ett förutberäknat belopp. Är det bara att använda detta belopp om allt i övrigt är rätt bokfört?

Vid minusresultat kan jag då använda kontona:

8999                             Kredit 10 kr

2099    Debet 10 kr

Det finns ett bokföringsförslag som heter Ombokning av fg års resultat (innan stämman) resp ( efter stämman) Är detta något jag ska använda?

59 SVAR 59
Helena11
UTFORSKARE

Jag redovisade månadsvis jan-mars, därefter kvartalsvis.
Det är ju mindre belopp, så frågan är om jag måste felsöka när i tiden det blev fel, eller kan korrigera det i den sist inskickade rapporten okt-dec, och hur jag i så fall gör det?  

Helena11
UTFORSKARE

Kontot 2644 kanske kan bero på att jag köpte en programlicens i december, som jag nu i samband med årsavstämningen periodiserade

Helena11
UTFORSKARE

Men det stämmer inte. Det måste avse en verifikation från februari då jag köpte en programlicens. Kan jag ha bokfört åt fel håll, med påföljd att momsrapporten blev fel?
2614 - kredit 645,22
2644 - debet 645,22

Helena11
UTFORSKARE

Ok. Så förstår jag rätt:
1.Jag ångrar matchningen - det skapas en korr version. 

2. Ångrar momsrapporten

3. gör steg 1 och 2 för varje rapport/ matchning tillbaka till felaktiga rapporten.
4. skapar nya rapporter.
5. skapar korr - versioner från de korrigerade verifikaten med matchningarna ( för att det ska stämma med 1930 kontot)

6. skickar in samtliga nya rapporter till Skatteverket ( eller enbart de som är rättade?

Hej

1. Du ångrar matchningen - det skapas en korr version. 

2. Ångrar momsrapporterna (Gör punkt 1 och 2 för samtliga momsperioder först)

3. Gör om momsrapporterna i rätt ordning dvs januari - mars först sedan april - Juni osv
4. Matchar skattekontohändelsen med rätt momsrapport igen då matchningen ångrats bör händeslen ha lagts tillbaka under kassa och bankhändelser igen.
5. Enbart de rapporter som har förändrade siffror dvs de som rättats behöver skickas till skatteverket igen.

Joachim

Ok tack! Får prova detta. 
kan det skapa problem att jag q1 hade månadsvis rapporter, därefter kvartalsvis? Dvs att systemet inte vill godkänna månadsrapporter jan- mars? 

Hej

Du behöver i så fall ändra om till månadsmoms tillfälligt under Inställningar > Företagsinställningar > Bokföringsuppgifter. Så du kan göra om februari och mars månadsvis. När du är klar med dessa två perioder så ändrar du tillbaka till kvartalsmoms igen.

Joachim

Många frågor, hoppas det blir rätt till slut. Tack för tålamod!

Jag har gjort punkt 1-3.
För punkt 4 så har händelserna lagts tillbaka men med de gamla beloppen kvar

Undrar då - t ex gällande februari momsen så fick jag tillbaka 887 kr tidigare, och nu med korrigerad momsrapport ska jag få tillbaka/ utbetalt totalt 1532 kr. Ska jag fortsatt matcha/ bokföra 887 kronor enligt det som stod sedan tidigare, och sedan invänta nytt beslut från skatteverket och då boka det resterande nya beloppet?

Dvs:
Det verifikat jag korrigerade bort som matchade februarimomsen var konterat:
2650 K 887 kr
1630 D 887 kr.
Ska jag matcha/ bokföra detta på nytt på samma sätt med samma belopp? Eller 1532 kr?

För okt-dec ska jag betala 10 066 kr med ny rapport, och har tidigare rapporterat och betalt in 10 205 kr. Det gamla beloppet 10 205 står kvar att matchas under skattekontot. Hur ska jag bokföra den överskjutande delen? Samma fråga som för februari - ska jag invänta beslut fårn skattevrket?

Upptäckte nu att det finns ett alternativ med bokföringshändelse "momsredovisning" när man går in på kassa och bankhändelser/ skattekontot,. Tyvärr har jag inte upptäckt denna förut utan bokfört manuellt tidigare. Ska jag använda detta alternativ för de matchningar som återstår?
(Suck, Många finesser i programmet som jag har missat, och hoppas nästa år ska bli mindre rörigt. Just nu får jag dock försöka reda ut frågetecken så gott det går så det blir rätt)

Hej

Ja du matchar det som dragits med de belopp som gällde då. Skillnaden kommer regleras och matchas mot skattekontot senare.

Använd funktionen för momsredovisning när du gör matchningen så blir det kopplat mot rätt verifikation för momsen och blir lättare att följa i systemet även om det andra sättet också blir korrekt.

/Joachim

Men blir det inte fel i årsavstämningen om jag matchar med de tidigare beloppen? Att saldona på skattekontot i Visma resp Skatteverket inte stämmer.

En annan fråga: När ska avräkningen till skattekontot 1630 för moms och arbetsgivaravgifter ske? Under det år de avser, eller när man skickar in momsrapporten/ beslutet kommer från skatteverket?
Ex: arbetsgivaravgift dec 2024 - ska följande bokföras år 2024, eller 2025:

1630 kredit 100 kr

2731 debet 100 kr

Ytterligare en fråga som följd på förra:
Att bokföra de gamla beloppen går bra om jag gör det manuellt, men om jag matchar det gamla beloppet med den nya momsrapporten genom funktionen momsredovisning så kommer följande anvisning upp:
"Belopp kvar att stämma av -139,00
Skapa en ny händelse nedan"

Nu skrev du att jag ska matcha det gamla beloppet, så svaret är kanske att göra det manuellt? Om matchning mot den nya rapporten - hur ska jag bokföra den nya händelsen?

Hej

Ja det slår mig nu att eftersom beloppen faktiskt skiljer sig åt så behöver du göra det manuellt som tidigare men i framtida matchningar kan du använda den funktionen.

/Joachim

OK, så då bokför jag manuellt och med de gamla beloppen.

Men frågan slog mig om det blir fel i årsavstämningen om jag matchar med de tidigare beloppen? Att saldona på skattekontot i Visma resp Skatteverket inte stämmer.

En annan fråga:  När ska avräkningen till skattekontot 1630 för moms och arbetsgivaravgifter ske? Under det år de avser, eller när man skickar in momsrapporten/ beslutet kommer från skatteverket?
Ex: arbetsgivaravgift dec 2024 - ska följande bokföras år 2024, eller 2025:

1630 kredit 100 kr

2731 debet 100 kr

Helena11
UTFORSKARE

Som delvis fortsättning på mitt tidigare meddelande:
Jag har nu bokfört beloppet motsvarande de gamla momsredovisningarna ( dvs inte beloppet från den rättade versionen). Rättelserna stämmer med det utgående saldot 24-12- 31 för konto 2650. Vill dubbelkolla så jag inte ska bokföra 1630-2650 med det korrigerade beloppet?
( år 2025 när jag får beslutet från skatteverket ang det rättade beloppet =700 kr som ska utbetalas till mitt företagskonto. Hur bokför jag detta då?
2650 kredit 700 kr samt 1930 debet 700 kr?)

Jag har gjort alla momsavräkningar ( förutom de 700 kr som jag beskrev ovan) från 2650 till 1630 i bokföringen för år 2024, och då stämmer saldot 24-12-31 på konto 1630 med det jag ska betala/ återfå från skatteverket. Då bör det stämma tänker jag. Eller tänker jag fel?

Båda de tidigare dragningarna från skattekontot och de nya justeringarna skall bokföras mot 2650 från skattekontot.

Så båda två skall bokföras på samma sätt

1630 debet
2650 kredit

När det sedan betalas ut så bokförs utbetalningarna mot 1630 från kassa och bankhändelser.

1930 Debet
1630 kredit

/Joachim

Helena11
UTFORSKARE

Nu trodde jag att allt var klart, och gick vidare till årsredovisningen. Blev dock osäker på om jag gjort fel när jag upptäckte i balansen att det stod -54 kr på konto 2731. Summan är korrekt, men borde kanske ha bokfört det mot 1630 istället innan året gick ut?
frågor:
1. Är det felaktigt?
2. Går det isf att rätta i efterhand?
Jag grönmarkerade inte sista markeringen på årsavstämningen ang att inte bokföra årets resultat, men öppnade årsred/ deklarationsprogrammet.
Går det att avbryta/ pausa och korrigera isf?

Hej

Skatter betalas alltid i efterhand så kommer med all säkerthet dras från skattekontot i 2025 och regleras då. Så du behöver inte göra något åt detta i bokslutet.

/Joachim

Helena11
UTFORSKARE

Allt är grönmarkerat i årsredovisningen. Kontrollfråga dock:
"Summa omsättningstillgångar" har olika värden i prel balansräkning i eekonomi vs balans i årsredovisningen.
Diffen motsvarar det som står på skattekontot, -570 kr, kan det vara därför? Eller finns det någon annan förklaring till varför?
Alla siffror stämmer, det är enbart denna rad som skiljer sig åt. (Och jag har laddat ned de senaste värdena från Eekonomi till årsredovisningen)

Helena11
UTFORSKARE

Eller bör jag kanske redovisa noll på 1630 - skattekontot innan bokslutet?

Hej

Noll skall det enbart vara om saldot faktiskt är noll på skattekontot vid årsskiftet. Tänk på skattekontot som ett bankkonto. Det måste alltid stämma med verkligheten.

Stämmer inte 1630 så måste du stämma av skattekontot.

/Joachim

Helena11
UTFORSKARE

Tack.
Nu en förhoppningsvis sista fråga.
Alla värden stämmer när jag jfr bokföring med årsredovisning. Men i balansräkningen under posten Summa eget kapital och skulder, så står det 570 kr mer i årsredovisningens balans, jämför med bokföringens balans.
570 kr motsvarar den summa som står som skuld på skattekontot 1630. Kan det bero på detta?