Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Helena11
UTFORSKARE

Omföring av föregående års resultat?

Mitt första år med Visma eekonomi, och ska nu avsluta år 2024. Hur ska jag bokföra omföring av föregående års resultat samt årets resultat? År 2023 hade jag en redovisningskonsult som använde Björn L:s program, osäker på om det är samma kontonummer.

Fråga 1: ang år 2023 års resultat (År 2023 gav ett minusresultat, och ingen vinstutdelning)

23-12-31 bokfördes 2023 års resultat:

8999                                           Kredit 10 kr

2099    Debet 10 kr

Innebär detta att jag den 241231 ska bokföra detta belopp som ”omföring av årets resultat:”

2099                             Kredit 10 kr

2091 Debet 10 kr?

Det finns ett bokföringsförslag som heter Ombokning av fg års resultat (innan stämman) resp ( efter stämman) Är detta något jag ska använda istället?

Fråga 2: ang år 2024 år resultat:

Ska jag manuellt bokföra år 2024s resultat den 241231? Eller sker det per automatik?

Det finns ett bokföringsförslag, där det kommer upp ett förutberäknat belopp. Är det bara att använda detta belopp om allt i övrigt är rätt bokfört?

Vid minusresultat kan jag då använda kontona:

8999                             Kredit 10 kr

2099    Debet 10 kr

Det finns ett bokföringsförslag som heter Ombokning av fg års resultat (innan stämman) resp ( efter stämman) Är detta något jag ska använda?

59 SVAR 59

Hej

Svårt att svara på utan att se din bokföring så den frågan vågar jag inte ge mig in på. Har du hämtat in nya uppgifter till årsredovisningen efter att du lagt till eller korrigerat något?

/Joachim

Helena11
UTFORSKARE

Jag har uppdaterat alla värden. Och alla poster stämmer i övrigt, så förstår inte orsaken till att det står olika siffror. Har du förslag på hur jag kan felsöka?

Hej

Enda sättet att felsöka en differens är att manuellt stämma av beloppen. 

Du får gärna bifoga bilder på dels balansrapporterna från båda systemet eEkonomi och deklarationssystemet samt även en bild på där man ser avvikelsen.

/Joachim

Helena11
UTFORSKARE

Stort tack Joachim. Jag lyckades till slut få rätt på det, och har nu skickat in årsredovisningen.
Nu återstår deklarationen - Programmet innefattar INK2, ink2r, ink2c. och förstår jag det rätt att jag inte behöver komplettera med något, utan bara kan skicka in om alla siffror stämmer och inte har några avvikelser jag behöver fylla i manuellt?

Helena11
UTFORSKARE

När jag ska godkänna deklarationen, kommer följande upp under fliken "gör färdigt och lås": Här kan du se de bokslutsverifikationer som programmet skapat automatiskt. ( då kommer S1 - 241231 - "årets resultat, skatt och förändring" upp. )
Ska jag då låsa räkenskapsåret varpå ej överförda bokslutsverifikationer överförs till Visma eEkonomi?

Samt därefter manuellt bokföra 250101 årets resultat om det är förlust på:
2099 kredit
2091debet

Ja är året låst i eEkonomi måste du öppna upp året (December) månad.

Ja du skall göra den ombokiningen av resultatet i 2025 sedan.

/Joachim

Helena11
UTFORSKARE

om det ser ut såhär i 2024 årsredovisnings resultatdisposition:

balanserat resultat : -6 000 kr
årets resultat -10 000 kr

förslag disponeras enligt följande:
balanseras i ny räkning: : -16 000 kr

Är det då 10 000 kr ( eller 16 000 kr) som ska bokföras 250101 på 2091, resp 2099? 

Hej

Behöver se balansrapporten för 2025 för att kunna svara på detta. Det är det utgående saldot på 2099 du skall bokföra om så det kontot blir noll.

/Joachim

Helena11
UTFORSKARE

Går det att bifoga en bild på något sätt?

Helena11
UTFORSKARE

Utgående saldo år 2024/ ing saldo år 2025 på konto 2099 är 15 040 kr.
Jag bokade om detta 250101, så saldot blev noll.
Men för kontot 2099, så var ing saldo år 2025: 6800 kr, och efter ombokningenkonto 2091-2099 (250101) så var saldot på 21 220 kr.
Och  det var pga detta jag blev osäker på om jag bokfört rätt.

Skall jag hjälpa dig med detta behöver jag en balansrapport som visas på kontonivå så jag kan se hur det ser ut. 

är i princip omöjligt för mig att se detta framför mig annars.

/Joachim

Helena11
UTFORSKARE

går det att bifoga en bild? Jag har provat men  hittar inget sätt att klistra in

Hej

Bilder skall gå att bifoga. Har gjort en ändring på din profil så prova nu.

/Joachim

Helena11
UTFORSKARE

Så bra, här är en bild på eget kapital och skulder, från resultat 2025 ( jag har 2025 bokfört 2091 debet 15 040, 43, 2099 kredit 15 040, 43)
Och vill alltså kolla så jag har bokfört på rätt sätt och med rätt belopp.

Helena11_0-1740469065214.png

Och här en bild från resultat 20241231:

Helena11_1-1740469182404.png

Hej

Då det utgående saldot på 2099 blir noll efter ombokningen så är det korrekt bokfört.

/Joachim

Helena11
UTFORSKARE

Tack, sista frågorna nu:
Ang deklarationen - det går inte att fylla i datum för inlämningen, men förmodar att detta anges per automatik när man skickar in via Vismas program?

Undrar också hur faktureringen för Vismasign sker, så jag inte missar pga att man måste logga in på Vismasigns plattform.

Hej

Hur faktureringen går till vågar inte jag ge mig in på att svara på. är inte alls insatt i den delen av verksamheten så den frågan får jag hänvisa till vår ekonomiavdelning som du når vi telefon. Telefonnumret du skall ringa på bör stå på en tidigare faktura.

Gällande frågan om datum så beror det på om det är Visma deklaration/årsredovisning du använder eller om det är Skatt och bokslut pro.

Men det går att ange datum i båda.

I BådeVisma deklaration/årsredovisning och skatt och bokslut PRO har du på sidan översikt en lista med punkter att gå igenom. Där finns det fält för att fylla i datum på t ex Underskrifter. 

Det går att hämta dessa från bolagsverket också.

/Joachim

Tack för svar och tålamod Joachim! Nu är allt inskickat, och ärendet är löst till slut.