Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

BosseS
MEDLEM

Omföring av ingående balanser bokfört på fel år

Fundering. Jag har bokfört årets resultat som sista verifikation år 1. Innan dess gjorde jag Omföring av ingående balanser på kapitalkonton.

Årets resultat bokförde jag Deb. på 8999 och Kred. 2019. 

Som jag fattar der så ska jag göra samma sak igen på år 2? Hur i så fall?

5 SVAR 5
My Janhall
ANSTÄLLD

Det som ska bokföras är först årets resultat för år 1 och det bokförs som en sista verifikation på år 1. Föregående års resultat tillsammans med omföring av kapitalkonton bokförs per den första år 2 enligt ovan.

Jag tolkar det däremot som att du har gjort omföring av kapitalkonton i slutet på år 1 istället, denna verifikationen tänker jag att du får korrigera eftersom detta inte ska göras fören år 2. Som jag förstår det från din bokning av årets resultat så har företaget gått med vinst, i mitt exempel ovan har firman gått med vinst och det innebär att konto 2019 ska debiteras när du gör omföringen. 

/My 

 

BosseS
MEDLEM

Om jag förstår det rätt. Ska jag göra en rättelse av omfördelningen år 1, så att jag flyttar tillbaka summorna till respektive konto? Sedan gör jag om omfördelningen i år 2.

 

 

My Janhall
ANSTÄLLD

@BosseS 

Det stämmer! 

BosseS
MEDLEM

När jag gör detta så får jag inte verifikationen att balansera. Jag får ett plus i differensen. För att få bort den, ska jag öka Eget kapital motsvarande differensen så att verifikationen balanserar?

Jag flyttade din kommentar i användartipset Omföring av konton för eget kapital och skapade en egen tråd. 

 

När du får en differens så innebär det att kredit och debet inte balanserar, enkelt formulerat så behöver du ha samma belopp på kreditsidan som på debetsidan. Är det när du skapar korrigeringsverifikationen du får upp en diff? Korrigeringsverifikationen ska se exakt likadan ut som den verifikation du ska korrigera men kontona ska ligga tvärtom i debet/kredit. Du får gärna återkomma med med information om verifikationen du ska korrigera så kan jag kika på det. 🙂 

 

Kontentan av det hela är att du ska boka årets resultat per den sista på år 2020 vilket du har gjort, sedan ska du korrigera och nolla omföringen du gjorde på fel år (2020) och per den första på år 2021 bokför du omföring av årets resultat samt omföring av konton för eget kapital. 


/My