Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

miklax
MEDLEM

Omföring av ingående balanser på kapitalkonton

Hej!

Jag är ny här och ny på bokföring. Jag sitter och försöker få till årsavstämningen för förra året. Men får inte riktigt till vad jag ska föra in i respektive fält i denna verifikation.

konto.jpgomforing.jpg

4 SVAR 4
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Denna omföring av ingående balanser brukar normalt sätt göras första dagen på det nya räkenskapsåret. Om 2022 var ditt första räkenskapsår så skall alltså denna omföringen göras 2023-01-01 och baseras på de ingående balanserna. Om 2022 inte var ditt första räkenskapsår så bör du först kolla i balansrapporten och kolla de ingående saldona 2022-01-01, och det är dessa saldon du skall föra om. Du kan också enligt mitt tycke lika gärna vänta till 2023 eftersom omföringen inte gjordes i början av 2022. Tanken med detta är att man nollar saldona på 20XX kontona i början av varje år för att bara se årets egna insättningar/uttag samt årets resultat. Så då nollar man alla 20XX konton förutom 2010, och differensen flyttas till 2010. Så om vi leker med tanken att de siffror du visar i andra bilden hade varit ingående balanser i 2022 hade det blivit följande:

 

2010 med 764,12 i debet

2012 med 600 i kredit

2013 med 479,32 i kredit

2018 med 315,20 i debet

 

I detta tipset så finns det exempel på hur man hanterar omföring av ingående saldon som bör kunna hjälpa dig i hur du skall tänka. 
Ha det fint!

 

Josefine

Hej,

 

Tack så mycket för svar, det som redan ligger som kontosaldo på 2010 i mitt fall -xx163.87. Vilket motsvaras av kundfodringar och beloppet som är kvar på kontot, denna summa tar jag inte med i verifikationen utan för bara över som ingående balans till nästa år?

 

mvh

Hej igen!

 

Saldot på konto 2010 flyttas aldrig eftersom det konto som är huvudkontot och det är dit alla andra 20XX saldona flyttas till. Så ja den tar du inte med i verifikationen och för med som ingående balans tillsammans med resten. 

Ha det fint!

 

Josefine

Tack så mycket. Jag kom på detta sedan, men det känns jättebra att du konfirmerar detta. Vi fick in allt och låste innan den 19:de.