Hej, jag är helt ny på detta, startade min enskilda firma förra året. Ska försöka mig på att göra bokslutet och skulle då bokföra årets resultat och tömma de andra kontona. Gjorde ett minusresultat då det var mycket inköp vid uppstart. Dessa inköp har mestadels gjorts med eget kapital. Har inte gjort något eget uttag förutom för skatter. Ska differensen alltså föras in som kredit då? Se bild
Och vad innebär det egentligen i så fall att jag har ett eget kapital på -43 000kr? Så mycket nytt att sätta sig in i 🙂
Löst! Gå till lösning.
Hej
Konteringen du bifogat är helt korrekt. Konto 2012, 2018 och 2019 blir noll och skillnanden mellan dessa konton läggs på konto 2010.
Du samlar allt eget kapital på konto 2010 helt enkelt.
Ett negativt eget kapital innebär att du har satt in mer pengar i företaget än du har tagit ut. Så ett minus är en skuld till dig som ägare.
Hade du gjort ett plusresultat så hade överskottet ökat på den negativa summan på 2010 då det också är en skuld till dig som ägare förenklat uttryckt.
/Joachim
Ok, tack! Nåt som stämmer iaf 🙂
Men efter jag gjorde den verifikationen upptäckte jag att det ser ut så här på startsidan, Företagskonto -32000. Det kan väl ändå inte vara rätt? Ska detta saldo matcha kontosaldot på banken så är det helt galet 🙈 eller vart stämmer jag av det?
Hej igen! Ser nu även att alla betalningar från Zettle har gått in på 1580. Borde det inte vara 1930 för att det ska stämma med mitt kontosaldo?
Hej
När du tar betalt via Zettle så skall det bokföras två gånger.
1. Första gången på försäljningsdagen (Dvs inte när du fått in pengarna på banken)
1580 Debet
3051 Kredit
2611 Kredit
2. När Zettle sedan satt in pengarna ett antal dagar senare så skall det bokföras på nytt och då bokförs det mot bank (1930) på detta sätt
1930 Debet Insatt belopp
1580 Kredit (Försäljingsbelopp innan avgift)
6040 Debet (Avgiften Zettle dragit av)
Så det känns som något inte stämmer i det du bokfört som skett via Zettle. Du behöver gå igenom och kontrollera hur detta har bokförts.
/Joachim
Jag har ju integrering mellan Zettle och Visma eEkonomi så alla betalningar går in automatiskt. Måste jag alltså bokföra manuellt också? Är inte själva poängen med integreringen att det görs automatiskt..
Så här ser ett exempel ut
Hej
Det var inte en information jag hade. Jag är inte insatt i hur den integrationen fungerar fullt ut så får hänvisa detta till vår programsupport som du når på
0470 - 70 62 00
Rimligen bör konteringarna bli snarlika det jag skickade bara att det helt eller delvis importeras.
/Joachim
Ok, jag testar att ringa supporten. Tack!
Hej igen 🙂
Jag har ringt supporten men blev inte mycket klokare, enligt henne är detta en bokföringsfråga så hon kunde inte hjälpa.. Jag tror ändå det ser rätt ut med bokföringen från Zettle men att beloppen går in på konto 1580 istället för 1930. Detta gör att kontosaldot blir helt fel och inte stämmer med saldot på banken. Kan jag ändra konto för integreringen och kan jag flytta över allt från 1580 till 1930 i en klumpsumma? Hur gör jag en sån verifikation i så fall?
Hej
Själv integrationen är inte en bokföringsfråga och då jag inte alls är insatt i hur den fungerar och vad som kommer in därifrån så har jag svårt att hjälpa dig med detta. Sa du verkligen att frågan gällde integrationen till Zettle?
Jag kan inte svara på om det skall flyttas från 1580 till 1930 eller ej. Det beror helt på hur det är bokfört och importerat.
En fråga när du får in inbetalningarna från banken under kassa och bankhändelser hur har insättningarna från Zettle bokförts?
Känns mer som det saknas bokföring av inbetalningarna än att något skall flyttas från 1580.
Utan att veta hur integrationen fungerar så tror jag att du får in försäljningen som skett
Dvs denna konteringen via integrationen.
1580 Debet
3051 Kredit
2611 Kredit
Sedan skall du bokföra själva insättningen som skett från banken via kassa och bankhändelser. Det verkar som det är denna som saknas då.
/Joachim
Precis, du har rätt. Jag har fått in betalningen från Zettle som fordringar på 1580 och sen har jag inte gjort något mer 🙈😅. Jag har ingen bankkoppling, de inköp jag gör importerar jag manuellt i en csv-fil från Swedbank och sen matchar med fakturan.
Jag har ju alltså missat ett steg. Kan jag nu i efterhand importera alla betningar från banken och matcha? Det kan inte bli krångel för att perioden är låst? Det blir en hel del att gå igenom...
Hur gör jag med kortavgiften? Se exempel hur det har kommit in i Visma
Så tacksam för hjälp med detta!!
Hej
Du kan behöva låsa upp perioderna men sedan bör det inte vara något problem med att importera händelserna från banken på nytt.
Det du har bokfört redan kommer systemet varna för att det kan var en dublett.
Insättningarna från Zettle skall sedan bokföras på detta sätt.
1930 Debet Insatt belopp
1580 Kredit (Försäljingsbelopp innan avgift)
6040 Debet (Avgiften Zettle dragit av)
/Joachim
Tack!! Jag testar 🙂
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.