Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Linnéa
MEDLEM

Omföring av ingående balanser

Hej! 

Jag gjorde ett himla klantigt misstag och råkade i min årsavstämning göra en omföring av ingående balanser på kapitalkonton innan bokslutet, vilket gör att skatten inte syns i resultaträkningen för räkenskapsperioden.

 

Jag försökte korrigera den verifikationen (omföringen) men ser bara rörigt ut bland mina verifikationer och orolig att det inte förändrat resultaträkningen då summan för skatt fortfarande inte syns. Samtidigt ska erkännas att jag är osäker på hur omförigen innan bokslutet påverkar balans- och resultaträkningen över huvudtaget...  Tips på vad jag kan göra? Har jag sabbat allt för att jag omförde ingående balanser på kapitalkontot innan bokslutet? 

 

Smått panik.

2 SVAR 2
Roffakab
CHAMPION

Hej

 

"Omföring av ingående balanser på kapitalkonton" påverkar inte Resultaträkningen utan bara 201X-konton i Balansräkningen. Gör du den innan bokslut får du ett totalsaldo på 2010 Eget kapital och "tappar" fördelningen i Balansräkningen per 2022-12-31. Lite synd men panik-känslan kan du nollställa.

 

Resultaträkningen i EF innehåller inget skattebelopp då skatten är beroende av andra faktorer.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK AB

Linnéa
MEDLEM

Tack så mycket för ditt svar Roffak AB! Du stillade min panik 🙏