Här kommer några exempel som jag lånat från BL. Dom är från 2009 men så vitt jag vet är inget ändrat i bedömningen, möjligen klarlagt.
En lantbrukare med traktorgrävare utför under vissa tider på året en del grävningsarbeten i samband med att nya vägar ska anläggas. Det är bara fråga om tre till fem uppdrag och en mycket liten del av lantbrukarens totala omsättning. Men, eftersom uppdragen återkommer med viss regelbundenhet bör de inte anses som tillfälliga. Lantbruket räknas därmed som ett byggföretag.
Ett fastighetsförvaltande företag utför ibland mindre reparationer åt sina kunder. Dessa tjänster omfattas av avtalet om fastighetsförvaltning och debiteras inte extra. I samband med en storm åtar sig företaget att laga tak åt tio kunder mot särskild ersättning. Eftersom det är fråga om arbeten av liten omfattning under en begränsad tid ska företaget inte betraktas som ett byggföretag.
Ett företag som säljer byggmaterial åtar sig att ha huvudansvaret för ett stort renoveringsprojekt som ska pågå under två år. Företaget anlitar underentreprenörer och fakturerar både varor och tjänster som hör till projektet i eget namn. Företaget har inte tillhandahållit byggtjänster tidigare och kommer inte att göra det när projektet är slutfört. Eftersom projektet är omfattande och långvarigt ska företaget ändå räknas som ett byggföretag under den tid projektet varar.
Hej!
Är ny på Visma så jag har några funderingar hur jag får det rätt.
Fakturerar installationer i byggbranschen, så det ska vara med omvänd moms.
Har skapat en artikelkontering för mina artiklar som jag döpt till "installation" och kodat som "tjänst, 0% moms" och enda kontot är 3231.
I vissa fall behöver jag göra inköp av material som förbrukas samma dag som inköpet. Detta faktureras vidare till slutkund med ett påslag, och eftersom det är en liten del av hela bygginstallationen så ska även materialet faktureras med omvänd moms.
Då till frågan! Behöver jag en annan artikelkontering för materialet som faktureras ut? Hur ska den i så fall vara kodad?
Och hur ska inköpet av byggmaterialet (förbrukningsmaterial av litet värde) konteras när det nästa dag faktureras ut med omvänd moms?
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.