Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted
CONTENT PRODUCER

Re: Omvänd byggmoms vid olika typer av inköp - eEkonomi

Okej, då är jag med.
I Visma eEkonomi har man löst detta genom att ha möjlighet att ändra momskod på en specifik verifikationsrad och alltså inte på kontonivå.
I Visma Administration är det enklast att antingen göra så som du gör, alltså ha med ett mellankonto som har momskopplingen (jag skulle eventuellt valt ett i kontoklass 4xxx för att påverka resultatet direkt) alternativt skapa upp ytterligare konto, exempelvis 5171 där du sätter rätt momskopplingar som du använder för de här inköpen.
Jag tror inte att det finns någon smidig lösning, för jag antar också att samma leverantör levererar både med omvänd skattskyldighet och utan?
/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Highlighted

Okej. Funkar alltså momsredovisningen per verifikationsrad istället för kopplat till kontot. Intressant... Så man kan, teoretiskt sett, ha en helt annan momsredovisning på ett konto oavsett vad det egentligen har....?
När det gäller konton så har vi valt  90XX-konton för att slippa "kleta till" resultatrapporten så mycket. Blir ju några varianter på framförallt EU-inköpen. Samma sak med 5171. Om vi vill hålla isär reparationskostnaderna mellan lägenheter och lokal (ur kontrollsynpunkt) så blir det även där fler konton. Och det funkar inte alls med balanskontona när det gäller ny- och ombyggnad. 
Highlighted
CONTENT PRODUCER

Ja, där finns det lite andra möjligheter.
Men då tror jag att vi har stött och blött frågan, tror inte att det finns något smidigare sätt som det ser ut just nu..Lovar att uppdatera om jag får en snilleblixt!
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Highlighted

Det jag kan tycka är väl möjligen att frågan lyfts som en information så att dom som borde redovisa så här faktiskt gör det. Det är ju tyvärr inte så självklart att man gör det och det är måååånga som gör bokföring utan att förstå hela bilden. T.ex. om man då sitter i ett företag som har både fastigheter och säljer byggtjänster. Då gäller det ju att skilja på de inköp av underleverantörer som avser egna fastigheter, och då framförallt när det gäller lägenheter. Och okunskapen kan ju finnas i många led och alla tror att den andra vet och gör rätt... 
NY MEDLEM

Omvänd moms, artikelkontering och inköp av material

Hej!

Är ny på Visma så jag har några funderingar hur jag får det rätt.

Fakturerar installationer i byggbranschen, så det ska vara med omvänd moms.
Har skapat en artikelkontering för mina artiklar som jag döpt till "installation" och kodat som "tjänst, 0% moms" och enda kontot är 3231. 

I vissa fall behöver jag göra inköp av material som förbrukas samma dag som inköpet. Detta faktureras  vidare till slutkund med ett påslag, och eftersom det är en liten del av hela bygginstallationen så ska även materialet faktureras med omvänd moms.

Då till frågan! Behöver jag en annan artikelkontering för materialet som faktureras ut? Hur ska den i så fall vara kodad?
Och hur ska inköpet av byggmaterialet (förbrukningsmaterial av litet värde) konteras när det nästa dag faktureras ut med omvänd moms?