Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Atrix 88
UTFORSKARE

Omvänd skattskyldighet på plåtarbeten

Hej,

 

Försöker få en klar bild av vad som gäller när en levfaktura avser Plåtarbeten gjorda i plåtverkstaden och inte ute på en arbetsplats/bygge. Är det vanlig moms som ska gälla när arbetet görs i verkstaden och omvänd byggmoms om arbetet görs ute på en arbetsplats? Har fått olika svar på detta beroende på vem man har frågat....

Har fått ett svar från en revisionsbyrå att det har att göra med vem som är slutkund, om arbetet utförs till oss (vi är en Byggfirma) eller vår slutkund. Vi får ofta fakturor från Plåtfirmor som det är vanlig moms på så man får analysera detta varje gång vad som ska gälla och många ggr fått kontakta firman att göra om den. Har någon en enkel mall att gå efter så man inte står frågande varje gång? Tack 🙂

3 SVAR 3
CarinaEsp
CHAMPION

Hej,

 

Jag tolkar det så här:

Om plåtverkstaden tillverkar en produkt, men inte monterar den ute hos kund så är det inte en byggtjänst. Ni köper då en produkt (som visserligen är bearbetad), men det är ni som utför själva byggtjänsten. 

Om plåtverkstaden tillverkar en produkt och även åker ut och monterar den så är det en byggtjänst.

 

//Carina

Ja, det är så jag tror också men blev brydd av svaret jag fick av Revisionsbyrån som sa att plåtarbeten som utförs till våra kunder ska vara omvänd moms och är det till oss själva ska det vara vanlig moms. Plåtarbetena är ju alltid i slutändan avsett för våra kunder även om vi vissa gånger monterar det bearbetade materialet själva.......det är lite knepigt att tolka vad som är rätt och fel.

CarinaEsp
CHAMPION

Det var ett tokigt svar ni fått från revisionsbyrån tycker jag.

 

Även plåtarbetena som är till er själva kan vara en byggtjänst om plåtverkstaden kommer till er och monterar på t ex er kontorsbyggnad, men jag tycker att det verkar som ni gör allt monteringsarbete själva och då är det ju endast en produkt ni köper. Jag tycker det är likställt med om ni skulle köpa t ex lister eller golv för att montera hos kund, det är ju också produkter.