Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Ana  Navarro
UTFORSKARE

Omvänd skattskyldighet står inte i fakturan

Hej, 

Jag hoppas att någon kan hjälpa mig med en liten konstig fråga. Jag har två fakturor från tjänster inköpta utanför Sverige: en är upgradering av email tjänster och den andra är en sorts money wallet.  I fakturor står ingenting om moms, inte vänliga eller med omvänd skatteskyldighet.

Jag undrar om jag måste ta svenska moms eller inte. 

 

Tack på förhand

1 SVAR 1
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Det låter onekligen konstigt att du varken fått moms på fakturan eller att det står någon hänvisning gällande omvänd skattskyldighet. Så länge det inte står någon svensk moms specificerad på kvittona/fakturorna så får du inte redovisa någon svensk ingående moms oavsett, så det är inget du måste/får. Det bästa är att fråga efter nya korrekta fakturor som anger omvänd skattskyldighet så det blir korrekta underlag för dig, men man brukar normalt sätt bokföra detta som inköp av tjänst utanför EU oavsett om de angett det eller inte då huvudregeln säger att man skall redovisa momsen som köpare. dvs fiktiv moms. Hur man bokför inköp tjänst utanför EU kan du läsa om här

 

Ibland så står det inte omvänd skattskyldighet/reverse charge på fakturan utan istället en angivelse till själva EU direktivet/VAT directive, article 96 eller liknande också. Det brukar stå längst ner på fakturan, så det kan du ju också kika på om det står hänvisning till. 

 

Ha det fint!

Josefine