Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Granbarr
MEDLEM

Öppningsbalans

Hej!

Jag skulle behöva lite hjälp med att förstå det här med öppningsbalans i ett nystartat företag (eget företag).

Om jag förstått det rätt ska jag fylla i en öppningsbalansräkning som finns hos Skatteverket (SKV2150).

Så om man tar med sig exempelvis ett lager med naglar (4000kr) och lösögonfransar m.m. och en behandlingsbänk (5000kr) till salongen kan jag fylla i det som tillgångar i öppningsbalansräkningen och på motsatt sida blir det eget kapital? Denna ska inte skickas in till Skatteverket utan endast behållas som underlag i räkenskaperna?

Hur gör jag sedan detta i bokföringen? När jag försökt hitta information verkar det som om man inte ska föra in dem som ingående balanser utan istället bokföra det som en verifikation i början av bokföringsåret?

Bara såhär?: 

1220  Debet 5000

1400  Debet 4000

2010  Kredit 9000

Kan jag använda öppningsbalansräkningen som underlag eller behövs kvitton på det som tas in i företaget?

 

Stort tack på förhand!

Mvh, Therese

4 SVAR 4
Roffakab
CHAMPION

Hej

 

Att registrera Ingående balans (öppningsbalansräkning) är aktuellt vid ett nystartat Aktiebolag där man registrerar Aktiekapitalet som IB. I en Enskild firma är detta inte aktuellt utan du startar från noll.

 

Om du vill "köpa in" privat egendom i din verksamhet så bokför du detta som en Egen insättning via konto 2018.

 

Bänken bokför du:

Debet 5410 Förbrukningsinventarier     5 000 kr  (Beloppet är för lågt för att läggas på konto 1220 och göra avskrivningar.)

Kredit 2018 Egen insättning                   5 000 kr

 

Varorna bokför du:

Debet 4000 Varuinköp                            4 000 kr

Kredit 2018 Egen insättning                   4 000 kr

 

På detta sätt får du med 5 000+4 000 kr i din Resultaträkning för 2023. Vid årets slut får du göra en lagerinventering och eventuellt bokföra ett lager men det blir en senare fråga.

 

Saldot på konto 2018 kan du helt eller delvis ta ut i pengar om det finns tillgängligt på Företagskontot (1930). Då bokför du:

 

Debet 2013 Eget uttag

Kredit 1930 Företagskonto

 

Vänliga hälsningar

RoffaK AB

Stort tack för ditt snabba och tydliga svar! 👍

Hej 

Hittade detta svar och undrar helt enkelt om IB är samma sak som öppningsbalansräkning eller är öppningsbalansräkning någonting som ska redovisas till någon?

Joachim E
MODERATOR

Hej

IB är de ingående värdena från ett tidigare år. En öppningsbalansräkning kan men behöva upprätta vid speciella tillfällen. Du kan läsa mer om vad en öppningsbalanräkning är i bifogad länk från skatteverket.

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2024.2/324692.html

/Joachim